API’s als Haarlemmer olie


Wat is een API en wat is er mogelijk met API’s?
Als u gebruik maakt van een Twitter of Facebook app, iets koopt op het internet, uw stoelplaats in het vliegtuig wijzigt, dan profiteert u al van API’s.

API staat voor Application Programming Interface oftewel een afspraak hoe twee applicaties met elkaar kunnen communiceren.

API’s zijn niet meer weg te denken in ons digitale tijdperk. Ook al zien we ze niet, onze Apps gebruiken ‘onder water’ veelvuldig API’s. API’s zijn daarmee de Haarlemmer olie van Apps. API’s komen we ook tegenin bedrijfsapplicaties. Bedrijfsapplicaties koppelen onderling of gebruiken externe informatie bronnen. We noemen dan dat applicaties met elkaar integreren. Ook in dit geval merkt de eindgebruiker daar meestal niets van.

Waarom zijn API’s niet meer weg te denken?
Omdat API’s uw bedrijf en uw medewerkers helpen bij:
– Het integreren van informatie van partners om cross-sell en upsell mogelijkheden te creëren;
– Het creëren van nieuwe business en uitbreiden van het productaanbod door op nieuwe manieren gebruik te maken van bedrijfsgegevens;
– Het versterken van een merk d.m.v. een consistente, vertrouwde en persoonlijke ervaring op verschillende mobiele apparaten;
– Het verbeteren van de eindgebruikers ervaring van Apps en vooral bedrijfsapplicaties, omdat ineens geen twee schermen open staan maar de informatie in één scherm veel overzichtelijker gepresenteerd wordt.
– Het hergebruiken van dezelfde API op verschillende plekken heel erg kosten efficiënt is, waardoor innovaties goedkoper worden en nieuwe innovaties in dagen te realiseren zijn, i.p.v. weken of maanden.

API’s als een product
Als u uw eigen API’s aanbiedt aan anderen, dan kunt u dat op twee manieren doen: aan iedereen die ze wil gebruiken (open API’s) of u biedt ze alleen aan geselecteerde gebruikers aan (partner API’s). In alle gevallen verbeteren externe API’s uw connectivity met de buitenwereld. Uw bedrijfs assets (functionaliteiten en data) zijn makkelijk toegankelijk voor uw klanten. Zij zijn als het ware de lijm tussen uw ICT omgeving en die van uw klant. Omdat er wereldwijde standaarden zijn en de meeste programmeurs de technologie kennen, wordt integratie makkelijker en sneller dan voorheen. Externe API’s zorgen zo voor een betere klantervaring en hogere merktrouw. Klanten die verdergaand met u integreren, ervaren het gemak en zullen daardoor minder geneigd zijn dat gemak op te willen geven.

Interne slagkracht
Dezelfde API die u als product naar uw klanten brengt, zorgt ook voor meer efficiency binnen uw bedrijf. Een externe API kan namelijk net zo goed intern gebruikt worden. En andersom geldt hetzelfde: een interne API zou ook extern gebruikt moeten kunnen worden. Niet voor niets worden API’s ook vaak gezien als een lego-bouwblokje. Stelt u zich voor dat u een palet heeft aan bouwblokjes, waarmee u eindproducten of schermen van applicaties kunt samenstellen dan wel makkelijk kunt aanpassen. De term hiervoor is 2-speed-IT. Een IT op twee verschillende snelheden: Apps en integraties wijzigen razendsnel maar de legacy systemen blijven ongewijzigd. Complexiteit in IT is over het algemeen duur, en als een API ervoor zorgt dat de complexiteit minder wordt dan worden aanpassingen in uw IT landschap goedkoper.
Een voorbeeld van 2-speed-IT zijn de Apps en applicaties voor Sales, Accounting en Customer Care. Allemaal maken ze gebruik van dezelfde, consistente klantgegevens. En dat op de tablets en telefoons die de medewerkers dagelijks gebruiken. Maar de onderliggende API’s zijn hetzelfde en de bronsystemen worden niet aangepast om iedereen van dezelfde consistente informatie te voorzien.
Belangrijkste winstpunt, naast dit kostenaspect, is dat uw bedrijf sneller kan inspelen op veranderingen en dat het uw innovatiekracht verhoogt.

Bedrijven die over veel data beschikken, zoals bijvoorbeeld Cargonaut hoeven niet zelf allemaal Apps te bedenken en te maken. Er zijn veel creatieve mensen o.a. bij software ontwikkelaars, start ups en universiteiten die gebruik kunnen maken van de data om nieuwe mobiele apps of websites te maken.
Zij kunnen apps maken met bijvoorbeeld vluchtgegevens, statusinformatie, procesinformatie e.d.

API voorbeelden waar Cargonaut aan werkt (zie veranderagenda 2017) zijn de eCargo Receipt (eCR) API en de FWB/FHL Content checker.

Op deze manier wordt de interne innovatiekracht gebundeld met de externe innovatiekracht. Deze werkwijze is niet alleen voorbehouden aan Start Ups. Veel bedrijven kunnen hiervan profiteren. Wij komen graag met u in contact als u ideeën heeft bij een dergelijke bundeling van innovatiekracht. In ons Digital Cargolab Schiphol kunnen we samen met u verkenningen doen naar integraties en innovaties die de cargoketen als geheel efficiënter en effectiever maken.

Afbeelding: apigee.com

API landschap