Welkom op onze nieuwe website!

Meest gestelde vragen

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen die wij ontvangen. De antwoorden zijn gemaakt door onze servicedesk en andere gespecialiseerde collega’s. Heb je een vraag die hier niet beantwoord wordt? Neem gerust contact met ons op, we staan klaar om te helpen! 

Algemene vragen

Wat moet ik doen als ik geen Confirmation of Exit (CoE) ontvang na mijn uitvoeraangifte?

Wanneer je een uitvoeraangifte doet, wil je uiteindelijk een bevestiging van uitgaan (Confirmation of Exit) van de douane ontvangen. Ontbreekt deze Confirmation of Exit, dan moet je op een andere manier de uitvoer aantonen. Dit is een tijdrovende en vervelende klus, en jouw tijd kan beter besteed worden. Daarom is het belangrijk om te controleren of jouw uitvoeraangiften bevestigd zijn. Zo voorkom je een naheffing van de BTW.

De Confirmation of Exit (CoE) wordt in Nederland vanuit DMS naar de aangever van de uitvoeraangifte gestuurd, mits deze aangever in Nederland een uitvoeraangifte in DMS heeft ingediend. Is de uitvoeraangifte in het systeem van een andere lidstaat ingediend, dan zal een CoE-bericht via AES naar het systeem van de betreffende lidstaat worden verzonden. Dit is het geval wanneer de zending uitgaat via het voorziene kantoor van uitgang, zoals aangegeven in de aangifte ten uitvoer.

Het kan echter voorkomen dat de zending uitgaat via een ander douanekantoor (en in een andere lidstaat) dan het voorziene kantoor van uitgang. Bijvoorbeeld, als de zending uitgaat via Schiphol in plaats van het voorziene kantoor van uitgang in Duitsland, dan volgt de AES-procedure als volgt:

  • Wanneer aan de hand van het MFX (Uitgaande AES manifest) wordt vastgesteld dat de zending is uitgegaan bij een ander kantoor van uitgang, genereert het systeem een uitwijkbericht.
  • Dit bericht wordt van het kantoor van daadwerkelijk uitgang (Schiphol) verzonden naar het voorziene kantoor van uitgang (in dit voorbeeld Duitsland).
  • Het voorziene kantoor stuurt vervolgens een bericht terug naar het kantoor van uitgang waarin het de afwijk goedkeurt of afkeurt.
  • Wordt de uitwijk afgekeurd door het voorziene kantoor van uitgang, dan zal geen CoE meer volgen en is de nasporingsprocedure van toepassing.
  • Wordt de uitwijk goedgekeurd, dan stuurt het kantoor van uitgang een IE518-bericht (bevestiging van de uitgang) naar het voorziene kantoor van uitgang.
  • Het voorziene kantoor van uitgang (in dit voorbeeld Duitsland) stuurt tot slot via zijn nationale systeem een CoE naar de aangever van de uitvoeraangifte.

Lees  hier meer over hoe je de Confirmation of Exit bij aangiften van luchtvrachtzendingen krijgt.

Lees hier meer indien je de Confirmation of Exit (CoE) niet ontvangen hebt.

Hoe kan ik achteraf het uitgaan van goederen (Confirmation of Exit) bevestigen?

Lees hier de juiste Douane procedure voor het achteraf bevestigen van het uitgaan van goederen (Confirmation of Exit).

Hoe voorkom ik ‘not Ready for Carriage’ kosten?

Lees hier meer over hoe je zelf kan controleren of Cargonaut jouw FWB bericht heeft ontvangen en kosten kan voorkomen.

Wat zijn de noodprocedures voor de diverse Douane systemen?

Hierbij de link naar de Noodprocedures van de diverse Douane systemen zoals vermeld op de website van de Belastingdienst.

Hoe kan ik de status van de Confirmation of Exit (CoE) in eCargo Receipt controleren en wat betekenen de statussen “?”, “Y” en “N”?

In eCargo Receipt kan je in het ECS tabblad informatie vinden over de CoE.
In dit document leggen wij uit hoe de status “?”, “Y” of “N” bepaald wordt en wat dit betekent.

Waarom worden mijn ingestuurde berichten afgekeurd?

Helaas moet Cargonaut nog regelmatig ingestuurde berichten afkeuren omdat ze niet voldoen aan de Cargo IMP manual.

Deze afgekeurde berichten worden hierom niet met de Ground Handlers en Airlines gedeeld.  Je vindt hier een aantal redenen van afkeur en daarbij de toegestane alternatieven. Met deze instructie willen wij helpen om jouw berichten succesvol met Ground Handlers en Airlines te delen.

Hoe kan ik de Helpdesk van de Belastingdienst bereiken?

Je vindt hier de contact gegevens van de Helpdesk van de Belastingdienst

Automatisch Nomineren

Een zending wordt niet aan mij genomineerd, waar ligt dat aan?

Er zijn hiervoor twee mogelijke oorzaken:

  1. Er is geen stationsverklaring die (voldoende) overeenkomt met de Consignee gegevens op de AirWayBill .
  2. De Consignee gegevens op de AirWayBill zijn van onvoldoende kwaliteit om te matchen.

Een zending is verkeerd genomineerd, waar ligt dat aan?

Er zijn twee mogelijke oorzaken:

  1. De Consignee gegevens op de AirWayBill zijn niet correct ingevuld.
  2. Er ontbreekt een Stationsverklaring voor deze Consignee.

In het eerste geval kan je de partij op de oorsprongslocatie benaderen om de AirWayBill in het vervolg correct op te maken met de juiste Consignee-gegevens. In het tweede geval kan je zelf een stationsverklaring invoeren in het systeem. In andere gevallen kan je het beste contact opnemen met de Helpdesk van Cargonaut met een concreet voorbeeld.

Ik heb alleen zendingen aan mijzelf, heb ik dan Automatisch Nomineren nodig?

Ja, met een abonnement op Automatisch Nomineren (genoteerd als eStationorder op het contract) kan je stationsverklaringen invoeren. Ook zendingen aan jezelf worden genomineerd. Om zendingen aan jezelf te kunnen ontvangen, is een stationsverklaring aan jezelf nodig.

Wat is een XFAI bericht?

Een XFAI bericht is een add-on bij Automatisch Nomineren. In dit bericht staat welke zending aan jou is genomineerd. Dit kan handig zijn om:

  1. Met de Track & Trace API van Cargonaut te bepalen waar de zending is.
  2. Om te bepalen of een zending ten onrechte aan u is genomineerd.

Waarom kan ik geen stationsverklaring opvoeren?

De reden is dat er geen validatie email adres bekend is, de helpdesk kan een validatie email adres toevoegen.

Waarom kan ik een bestaande stationsverklaring niet wijzigen?

Dit is een onveilig proces gebleken omdat er geen controle mogelijk was. Je kan de oude Stationsverklaring verwijderen en een nieuwe opvoeren.

Waarom mag ik geen algemeen email adres gebruiken voor de validatie?

De eis vanuit Secure import is dat het een persoonlijk email adres is. Hierdoor is het duidelijk wie verantwoordelijk is voor de validatie.

Waarom gebruiken jullie niet meer het Consignee email adres?

Het Consignee emailadres was een vrij veld. Er is geen mogelijkheid de echtheid van dit adres te controleren.

De Consignee heeft meerdere bedrijfsnamen en/of adressen, hoe ga ik daarmee om?

Het is verstandig om meerdere Stationsverklaringen op te voeren. Zorg ervoor dat de Stationsverklaring matched met de Consignee gegevens op de FWB.

Wat moet ik doen als de Consignee geen klant meer van mij is?

Haal in dat geval de betreffende stationsverklaring(en) uit eStationorder. Log in de portal in, en verwijder zelf de stationsverklaring(en).

Waarom verwerkt het systeem mijn stationverklaring niet?

Je hebt waarschijnlijk een veld niet conform het format ingevuld.

Moet ik altijd een Handler invullen bij een nieuwe stationverklaring?

Je voert alleen een Handler in als de Stationsverklaring alleen daar geldig is. Vul je niets in, dan geldt de Stationsverklaring vanzelf bij elke Handler.

Werkt Nomineren ook in Rotterdam, Eindhoven of Maastricht?

Automatisch Nomineren werkt alleen voor AWBs met Destination AMS.

Is Automatisch Nomineren hetzelfde als Secure import?

Secure import heeft een eigen portal en login methode. Zendingen die aan jou genomineerd zijn, vind je terug in de Secure import portal.

Wat moet ik doen als een zending niet correct genomineerd is?

De afhandelaar kan je vertellen wat de reden is, kortweg zijn er twee hoofdredenen:

  1. De FWB is slecht opgemaakt en er kan niet automatisch genomineerd worden.
    De Afhandelaar heeft een handmatige nominatie gedaan.
  2. De stationsverklaring matched voldoende met de Consignee gegevens op de FWB.
    Zorg voor een goede opmaak van de FWB, of voer een extra Stationsverklaring op.

Wat als ik op vakantie ga, en niemand bij mijn validatie emails kan?

De Helpdesk kan het validatie email adres tijdelijk aanpassen indien nodig.

eLink

ICS 2.0

Wat houdt het nieuwe proces voor het binnenbrengen van luchtvracht in?

ICS2 is het geautomatiseerde proces van Binnenbrengen dat geldt voor de hele EU. Dit proces bewaakt de veiligheid van de buitengrens. De Europese Commissie wil de kwaliteit van de data verhogen, zodat vooraf een betere risicoanalyse kan worden gedaan. Automatisering van het proces moet er ook voor zorgen dat gegevens beter kunnen worden uitgewisseld tussen de EU-lidstaten.

Veel vragen en de antwoorden staan voor u verzameld  op de volgende site van de Douane.

PGTS

Hoe doe ik een vooraanmelding?

  1. Via de PGTS Front en backoffice portals. Daar bevindt zich de knop ‘pre-announcement’. Als je daar op klikt kan je de gevraagde informatie invoeren om vervolgens de vooraanmelding in te kunnen dienen.
  2. Via jouw eigen software. Vraag bij jouw softwareleverancier na hoe je op deze manier een vooraanmelding PGTS in kan dienen.

Hoe voer ik een correctie uit?

Dit kan op twee manieren:

  1. Via de PGTS backoffice portal. Selecteer daar de gewenste transactie die gecorrigeerd moet worden, klik op het potloodje om de veranderingen te kunnen maken en vergeet niet op ‘submit’ te klikken.
  2. Via jouw eigen software. Vraag bij jouw softwareleverancier na hoe je op deze manier een correctie op een transactie in PGTS kan maken.

Waarom is mijn transactie (ISL/USL/ISC/USC/etc..) niet zichtbaar?

Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder zijn een aantal redenen genoemd.

  1. Er is een storing. Dit staat altijd aangegeven op onze website.
  2. De verwerkingstijd is tijdelijk langer. Probeer niet om het bericht nogmaals in te sturen, want dan is er kans op een dubbele transactie die je later weer moet corrigeren.

Hoe moet ik een DECO vermelden in het bericht?

code ADMIN en dan in het vrije veld: DECO en het vergunningsnummer van de partij die in DECO aangeeft.

Dat ziet er zo uit:

Document type: X

Declaration type: ADMIN

Declaration number: DECO + vergunningsnummer

Wat is het verschil tussen de front- en backoffice?

In de frontoffice kun je je zendingen bekijken en indien gewenst een vooraanmelding maken.

In de backoffice kun je je zendingen bekijken, een vooraanmelding maken en indien nodig ook correcties aan transacties uitvoeren.

Waarom is het PGTS bolletje rood?

Omdat er niet voldaan is aan de PGTS verplichtingen. De meest voorkomende redenen zijn:

  1. Er is nog geen vooraanmelding brengen (VAB) ingediend
  2. De aantallen in de VAB komen niet overeen met de FWB
  3. Er is nog geen inschrijving geregistreerd en je bent wel deelnemer

Waarom blijft mijn voorraad hangen?

Waarschijnlijk komt dit omdat de aantallen niet overeenkomen tussen verschillende transacties, of omdat een transactie door jou of de andere partij niet ingestuurd is.

Secure Import

FAQ Secure Import in English

FAQ Secure Import

Secure Import

What is Secure Import?
Secure Import is the new way of working for collecting import shipments at Schiphol. The Secure Import IT tool, developed by Cargonaut and Smartloxs, supports the new process to enhance the pickup process at the ground handlers of Schiphol.

Who is Secure Import for?
Secure Import applies to all logistics service providers involved in collecting imported goods destined for Amsterdam at Schiphol Airport.

What about Direct Pickups by end customers (Consignee)?
End customers must collect their goods according to the Secure Import working method as well.

How does the Secure Import service work?
Secure Import facilitates the process of creating pre-notifications for picking up import shipments (destination Amsterdam). Secure Import is linked to SmartLOXS’ eRegistration service. As a result, pre-notifications automatically result in an eRegistration.

Before a pre-notification can be sent within Secure Import and goods can be picked up, compliance rules must be met, including Ready For Pickup (RFP) conditions for collecting import shipments at Schiphol.

What are the Ready For Pickup (RFP) conditions?
Secure Import is linked to various Cargonaut systems such as Automated Nomination, PGTS, and the Port Community System. Users can check whether all conditions are met and whether a shipment can be picked up by checking the RFP status (green or red).

Conditions for a correct RFP status (green) are:

  1. A Nomination via Automated Nomination.
  2. A PGTS ´Vooraanmelding Halen´ (VAH) according to the PGTS protocol.
  3. A Freight Status Update Notified (NFD), indicating that the ground handler has made the shipment available for pickup.

Do I need to pre-notify for all pickup visits?
Yes, all pickup visits must be pre-notified in Secure Import, including a list of the shipments to be collected.

My shipment does not have a correct RFP status (green), what should I do?
Click on the AWB details to see the reason for the red RFP status.

How and when will shipments become available to me in Secure Import?
Shipments become available once the FWB (Airwaybill) is available at Cargonaut and the shipment has been nominated to the forwarder via Automated Nomination.

I cannot see my shipments in the Secure Import portal, what is wrong?
Check with the ground handler whether the shipment has been nominated to you via Automated Nomination.

My shipment has been nominated to me, but I still do not see it in Secure Import. What now?
Check whether the FWB (Airwaybill) is available in Cargonaut and is nominated via Automated Nomination

How can I let my trucking company plan my Secure Import trips?
You can assign your shipments to one of the trucking company with whom you have a haulier declaration. Afterwards,  a trucking company can schedule the Pickup and Trip.

What is a ‘haulier declaration’?
This is a relationship between a forwarder and a trucking company (haulier).

  • If you are a forwarder being a Regulated Agent, a Haulier Declaration can be registered via SmartLOXS. The trucking company must initiate the registration of a Haulier Declaration. See the step-by-step guide below: ‘How can I register a Haulier Declaration?’ Once registered, you can use this trucking company in Secure Import.
  • If you are a forwarder not being a Regulated Agent, you currently cannot register this haulier declaration in SmartLOXS. In that case, contact Cargonaut and mention that you are not a Registered Agent. You can also use the feedback form in the portal (Send Feedback button). Choose the option: ‘I do not have an RA number but want to assign a trucker.’ The haulier declaration will be registered by Cargonaut instead.

How can I assign shipments to my ‘trusted trucking company’?
In Secure Import, you can assign your shipments in three ways:

  • Per airwaybill
  • All airwaybills
  • Or specifically filtered airwaybills

In order to assign an AWB to a trucking company, the trucking company has to be a user of Cargonaut

How can I assign all my shipments to a default trucking company?
Go to the Trucking Companies menu and set the default trucker assignment.

I do not see a Trucking Companies menu?
Request the necessary permissions via the feedback form in the Secure Import portal. Choose the category ‘Forwarder Admin.’

I cannot select my trucking company?
Check whether your related trucking company is known in SmartLOXS. In order to assign an AWB to a trucking company, the trucking company has to be a user of Cargonaut

My trucking company does not see my shipments, what should I do?
Check whether you have assigned your shipments by default or specifically to this trucking company.

What is a Pickup and a Trip?
A Pickup is a collection of one or more Airwaybills that you want to collect from the ground handler. A Trip is a collection of one or more Pickups in a truck. You assign your drivers to the Trip. If you use one of your trusted trucking companies, you can also select their drivers when creating the Trip.

Can I work with draft Trips before making a final pre-notification?
Yes, you can save a Trip as a draft. Once you complete the pre-notification, the Trip becomes final.

Do all drivers need an ACN pass?
Yes, due to security reasons, ACN passes are mandatory.

Do I still need to create an eRegistration if I have made a Secure Import pre-notification?
Secure Import is automatically linked to the SmartLOXS’ eRegistration system. All Secure Import trips automatically result in an eRegistration.

What happens if I do not make a Secure Import pre-notification?
Secure Import will be mandatory from February 1, 2025. After March 3, 2025, you will not be granted access to the ground handler’s premises.

What happens if I, as a trucking company, have made a pre-notification for only part of the truck?
If you are arriving for import goods, it will be checked whether a Secure Import pre-notification is registered in the systems. At the gate, there is (currently) no shipment-level verification. This means that if the driver has an active Secure Import pre-notification, they may still be granted access to the premises. This may vary per handler.

The driver may encounter difficulties when collecting the import goods.

What happens if I, as a trucking company, indicate that I am coming for export or RFS instead of Secure Import?
This may result in the driver encountering difficulties when collecting the import goods.

Is there a possibility for a trial period?
From November 1, 2024, to March 3, 2025, the Schiphol community conducted an extensive trial period in which Secure Import has been tested. During this period, all users were able to request a test account.

Are there costs associated with Secure Import?
A contract with Cargonaut is required to use Secure Import. Costs per AWB will be charged. See this message for an overview of the costs: https://acn.nl/1-februari-start-secure-import-op-schiphol/

Is there a Secure Import Dashboard with management information?
Yes, like eLink, Secure Import also has a dashboard providing full insight into data quality, data completeness, and the Secure Import process for your shipments. Access can be requested via helpdesk@cargonaut.nl

Do I also need to use Automated Nomination?
Automated Nomination is one of the requirements for a green RFP status and is therefore necessary. Shipments will only be visible to forwarders if they have been assigned to the forwarder via Automated Nomination.

Do I also need to use PGTS?
In line with the PGTS protocol, PGTS participants are required to submit a ‘Voor Aanmelding Halen’ (VAH) in PGTS. This is also a requirement for obtaining the correct Ready for Pickup status.

Secure Import states that the shipment is blocked by the ground handler. What should I do?
Please contact the involved ground handler.

Will I still receive NOAs as I am used to?
For now, you will continue to receive NOAs as usual. In phase 2 of Secure Import, the possibility of digitizing NOAs will be explored. In this phase, we intend to move towards digital handover and mutual signing at the ground handler.

How can I register a Haulier Declaration (Trucking Company relation with a Regulated Agent)?

There are several conditions for obtaining a Haulier Declaration:

  • The trucker’s drivers must use ACN passes.
  • The logistics service provider with whom the trucking company wants to establish a Haulier Declaration must be a Regulated Agent (RA).
  • If this party is not an RA, or if the trucking company does not use ACN passes, a Haulier Declaration cannot be registered.

Registration Steps:

  1. The trucking company submits a request via https://app.smartloxs.com/ and selects “New haulier declaration”. If no Haulier Declaration exists, a new one can be prepared for approval by the RA.
  2. Once prepared, the trucking company receives a PDF via email with detailed information.
  3. The Haulier Declaration must be signed and sent to ACN (see the explanation in the email the trucking company receives).
  4. The request is received by the RA in the portal app.smartloxs.com.
  5. The Security Manager of the RA approves the request via the portal app.smartloxs.com.
  6. ACN receives the signed Haulier Declaration from the trucking company and verifies whether the RA has approved it. If the RA has approved it and the signed Haulier Declaration has been received, ACN accepts the relation via app.smartloxs.com
  7. The Haulier Declaration is now digitally active.

 

How can I register a Trusted Trucking Company Relation?

There are several conditions for obtaining a Trusted Trucking Company Relation

  • The trucker’s drivers must use ACN passes.
  • The freight forwarder and trucking company are known and registered at Smartloxs.

Registration Steps

  1. Parties not being registered at Smartloxs apply for a registration via https://app.smartloxs.com/company-registration.
  2. After registration a Smartloxs Company ID will be shared. Inform helpdesk@cargonaut.nl about the received Smartloxs Company ID
  3. After being registered the trucking company can request can be shared to Smartloxs via helpdesk@smartloxs.com for the registration of the Trusted Trucking Company Relation
  4. Do include the related freight forwarder in the request. Advice: Do also include approval of the Freight Forwarder in the message to Smartloxs for quick registration.
  5. Smartloxs registers the new Trusted Trucking Company Relation between trucking company and freight forwarder
  6. The Trusted Trucking Company Relation is digitally active and can be used in Secure Import by the freight forwarder.

Note: A Regulated Agent code is not required for a Trusted Trucking Company Relation

What can I do if there is a system outage in Secure Import?
If Secure Import, eRegistration, Automated Nomination, or other community systems (PGTS, etc.) are not functioning and a ‘Green RFP’ cannot be obtained without a fault of the participating party/ies, emergency procedure(s) will be followed. The participating party can still proceed in compliance, without a digital pre-notification, falling back on paper procedures where necessary and possible.

 

Wat is Secure Import?

Secure Import is de nieuwe manier van werken voor importzendingen op Schiphol. Cargonaut heeft haar nieuwe IT systeem (dienst) naar deze werkwijze vernoemd. Door de werkwijze en de gelijknamige dienst Secure Import werken we aan een veiliger afhaalproces bij afhandelaren op Schiphol.

Voor wie is Secure Import?

Deze werkwijze en dienst is voor alle logistieke dienstverleners die importgoederen afhalen op Schiphol (eindbestemming Amsterdam).

Hoe zit het met Direct Pickups door eindklanten?

Ook eindklanten moeten volgens de Secure Import werkwijze hun goederen ophalen.

Hoe werkt de dienst Secure Import?

Via Secure Import kunnen vooraanmeldingen gedaan worden voor het ophalen van importzendingen (bestemming Amsterdam). De dienst Secure Import is verbonden met de dienst eRegistration van SmartLOXS. Hierdoor worden automatisch ook vooraanmeldingen gedaan binnen eRegistration.

Voordat deze vooraanmelding binnen Secure Import verstuurd kan worden en goederen opgehaald mogen worden, moet er voldaan zijn aan de compliancy regels, waaronder ook de Ready For Pickup (RFP) voorwaarden voor het ophalen van import zendingen op Schiphol.

Wat zijn de Ready For Pickup (RFP) voorwaarden?

Secure Import is automatisch gekoppeld met verschillende systemen van Cargonaut zoals Automatisch Nomineren, PGTS  en het centrale Port Community Systeem. Gebruikers kunnen daardoor controleren of alle seinen op groen staan en een zending kan worden opgehaald. Dit kan door het controleren van de RFP status (groen of rood).

Voorwaarden voor een correcte RFP status (groen) zijn:
1 – Een Automatische Nominatie via Automatisch Nomineren
2 – Een PGTS aanmelding Vooraanmelding Halen (VAH) volgens het PGTS protocol
3 – Een Freight Status Update Notified (NFD) waarmee de afhandelaar aangeeft dat de zending beschikbaar is voor pickup

Moet ik voor alle ophaalbezoeken een vooraanmelding doen?

Ja, alle ophaalbezoeken (pickups) moeten in Secure Import worden vooraangemeld inclusief een opsomming van de zendingen die worden opgehaald.

Mijn zending heeft geen correcte RFP status (groen), wat moet ik doen?

Klik op de details van de AWB voor de reden van de rode RFP status.

Hoe en wanneer worden de zendingen voor Secure Import bij mij beschikbaar?

Zendingen worden beschikbaar zodra de FWB (Airwaybill) beschikbaar is bij Cargonaut en de zending Automatisch is genomineerd aan de expediteur.

Ik kan mijn zendingen niet zien in de Secure Import portal, wat gaat er mis?

Controleer bij de afhandelaar of de zending aan jou is genomineerd via Automatisch Nomineren.

Mijn zending is aan mij genomineerd, maar ik zie mijn zending nog steeds niet in Secure Import verschijnen. Wat nu?

Controleer of de FWB (Airwaybill) beschikbaar is bij Cargonaut en of de zending is genomineerd via Automatisch Nomineren.

Hoe kan ik mijn vervoerder mijn Secure Import ritten laten plannen?

Je kunt jouw zendingen toewijzen aan een van de vervoerder met wie je een vervoerdersrelatie hebt. Vervolgens kan de vervoerder de Pickup en Trip plannen.

Wat is een ‘vervoerdersrelatie’?

Dat is een relatie tussen een expediteur en een vervoerder.
 – Bent u als expediteur een Regulated Agent dan kan er via Smartloxs een Vaste Vervoerder relatie worden vastgelegd. Het vastleggen van een Vaste Vervoerder relatie moet worden geinitieerd door de vervoerder. Zie ook onderstaand stappenplan: ‘Hoe kan ik een Vaste Vervoerder registreren? Na registratie kunt u deze vervoerders gebruiken in Secure Import.
 – Bent u als expediteur geen Regulated Agent, dan kunt u op dit moment deze relatie nog niet vastleggen bij Smartloxs. Neem in dat geval contact op met Cargonaut en vermeldt dat u geen RA bent. U kunt ook gebruik maken van het feedbackformulier in de portal. (Send Feedback knop)

Kies voor optie: ‘I do not have an RA number but want to assign a trucker’

De vervoerderrelatie zal door Cargonaut worden geregistreerd. Zendingen die via Automatisch Nomineren aan de expediteur worden genomineerd zullen automatisch aan de vervoerder worden toegewezen. Het is niet mogelijk om dit via de portal handmatig te wijzigen. Neem voor wijzigingen daarom ook contact op met Cargonaut. Op den duur zal het mogelijk zijn om dit handmatig in de portal te kunnen doen.

Ik kan mijn vervoerder niet selecteren?

Controleer of jouw vertrouwde vervoerders bekend zijn bij SmartLOXS.

Hoe kan ik zendingen toewijzen aan mijn ‘vertrouwde vervoerder’?

In Secure Import kan je op 3 manieren jouw zendingen toewijzen:

  • Per airwaybill
  • Alle airwaybills
  • Of specifiek gefilterde airwaybills

Hoe kan ik al mijn zendingen toewijzen aan één vervoerder?

Ga doorvoor naar het menu Trucking Companies en maak de standaard trucker toewijzing. Om een airwaybill te kunnen toewijzen aan een vervoerder dient de vervoerder een Secure Import account te hebben bij Cargonaut.

Ik zie geen menu Trucking Companies?

Vraag de rechten hiervoor aan via het feedback formulier in de Secure Import portal. Kies voor de categorie ‘Forwarder Admin’.

Mijn vervoerder ziet mijn zendingen niet, wat moet ik doen?

Controleer of u jouw zendingen standaard- of specifiek heeft toegewezen aan een andere vervoerder.

Wat is een Pickup en een Trip?

Een pickup is een verzameling van één of meerdere Airwaybills die u wilt ophalen bij de afhandelaar.

Een trip is een verzameling van één of meerdere Pickups in een truck. Je koppelt jouw chauffeurs aan de Trip. Maak je gebruik van één van jouw vertrouwde vervoerders, dan kan je ook de chauffeurs van jouw vertrouwde vervoerders selecteren bij het aanmaken van de Trip.

Kan ik met concept Trips werken voordat ik een definitieve vooraanmelding maak?

Ja, je kan een Trip ook opslaan als concept. Zodra je de vooraanmelding doet wordt de trip definitief.

Moeten alle chauffeurs een ACN pas hebben?

Ja, vanwege security redenen is het gebruik van ACN passen verplicht.

Moet ik nog een eRegistration aanmaken als ik een vooraanmelding in Secure Import heb gedaan?

Secure Import is automatisch gekoppeld aan het eRegistration systeem van SmartLOXS. Alle Secure Import trips worden daardoor automatisch geregistreerd in eRegistration.

Wat gebeurt er als ik als vervoerder voor een gedeelte van de truck een vooraanmelding heb gedaan?

Als je voor importgoederen komt zal er gecontroleerd worden of er een Secure Import vooraanmelding in de systemen staat. Bij de loge vindt (nog) geen controle plaats op zending niveau. Dit kan betekenen dat als de chauffeur een actieve vooraanmelding voor Secure Import heeft, deze alsnog toegang krijgt tot het terrein. Dit kan per afhandelaar verschillen.

De chauffeur kan overigens daarna mogelijk op termijn wel problemen ondervinden bij het ophalen van de importgoederen.

Wat gebeurt er als ik als vervoerder aangeef dat ik voor export of RFS kom in plaats van Secure Import?

Dit kan betekenen dat je als chauffeur problemen kan ondervinden bij het ophalen van de importgoederen.

Is er een mogelijkheid voor een proefperiode?

Van 1 november 2024 tot 3 Maart 2025 heeft de community op Schiphol gewerkt met een proefperiode waarin Secure Import uitgebreid getest is. Gedurende deze periode konden alle gebruikers een testaccount aanvragen.

Zijn er kosten verbonden aan Secure Import?

Voor het gebruik van Secure Import is een contract met Cargonaut nodig. Er worden kosten per AWB doorbelast.

Zie dit bericht voor een overzicht dan de kosten: https://acn.nl/projecten/scmp/secure-import/ klik op ´Start Secure Import op Schiphol (PDF)’

 

Is er ook een Secure Import Dashboard met managementinformatie?

Ja, net als bij eLink is er ook een Secure Import Dashboard waarmee je volledig inzicht hebt in datakwaliteit, datacompleetheid en het Secure Import verloop van jouw eigen zendingen. Indien je gebruik maakt van de dienst Secure Import krijg je deze dienst er automatisch bij.

Ook hiervoor kan je toegang vragen via helpdesk@cargonaut.nl

Moet ik ook gebruik maken van Automatisch Nomineren?

Automatisch Nomineren is één van de voorwaarden voor een groene RFP status en daarmee noodzakelijk. Zendingen worden alleen zichtbaar voor expediteurs als deze via Automatisch Nomineren aan de expediteur zijn toegewezen.

Moet ik ook gebruik maken van PGTS?

In lijn met het PGTS protocol zijn PGTS deelnemers verplicht om in PGTS een Vooraanmelding Halen te doen (VAH). Deze is ook voorwaardelijk voor de juiste Ready for Pickup status.

Secure Import zegt dat de zending is geblokkeerd bij de afhandelaar?

Neem contact op met de betreffende afhandelaar.

Ontvang ik nog wel de NOA’s zoals ik dat gewend ben?

Voorlopig ontvang je nog de NOA’s zoals je dat gewend was. In fase 2 zal ook worden gekeken om de NOA’s te digitaliseren. In fase 2 willen we ook over naar digitale overdracht en -aftekening bij de afhandelaar.

Hoe kan ik een Vaste Vervoerder relatie registreren?

Er gelden een aantal randvoorwaarden voor het verkrijgen van een Vervoerdersverklaring / Haulier Declaration

  • De chauffeurs van de vervoerder maakt gebruik van ACN passen
  • De logistiek dienstverlener waarmee de vervoerder een Vaste Vervoerder relatie aan wil gaan moet een Regulated Agent (RA) zijn.

Is deze partij geen RA, of de vervoerder maakt geen gebruik van ACN passen dan kan er geen Vaste Vervoerder relatie worden geregistreerd.

Registratie stappen:

  1. De vervoerder doet een verzoek via https://app.smartloxs.com/ en kiest voor New haulier declaration. Als er nog geen Vervoerderverklaring / Haulier Declaration bestaat, dan kan een nieuwe ter goedkeuring door de RA worden klaargezet.
  2. De vervoerder ontvangt na klaarzetten een PDF via de mail met uitgebreide informatie.
  3. De Haulier Declaration moet worden ondertekend worden en gestuurd worden naar ACN. (zie toelichting in mail die vervoerder ontvangt)
  4. Verzoek komt binnen bij de RA in portal app.smartloxs.com.
  5. De Security Manager van de RA accordeert het verzoek via de portal app.smartloxs.com
  6. ACN ontvangt de ondertekende Haulier Declaration van vervoerder en controleert of de RA heeft deze heeft goedgekeurd. Als de RA heeft goedgekeurd en de ondertekende Haulier Declaration is ontvangen, accepteert ACN de koppeling in via app.smartloxs.com.
  7. Vervoerderverklaring / Haulier Decalaration is nu digitaal actief.

Hoe kan ik een Vertrouwde Vervoerdersrelatie registreren?

Er gelden een aantal randvoorwaarden voor een Vertrouwde Vervoerdersrelatie

  • De chauffeurs van de vervoerder maken gebruik van ACN passen
  • De expediteur en de vervoerder zijn bekend en geregistreerd bij Smartloxs

De volgende stappen kunnen worden uitgevoerd voor het registreren van de Vertrouwde Vervoerdersrelatie

  1. De partijen die nog niet geregistreerd staan bij Smartloxs doen dat via https://app.smartloxs.com/company-registration.
  2. Na registratie is er binnen Smartloxs een company ID bekend. Geef het verkregen Smartloxs Company Id door aan helpdesk@cargonaut.nl
  3. Als beide partijen geregistreerd zijn bij Smartloxs verzoekt de vervoerder via helpdesk@smartloxs.com het vastleggen van de gewenste Vertrouwde vervoerdersrelatie.
  4. In het verzoek geeft de vervoerder aan met welke expediteur een Vertrouwde Vervoerdersrelatie aangegaan dient te worden. Tip: Neem in het verzoek aan Smartloxs gelijk de bevestiging vanuit de expediteur mee. Zo kan het verzoek snel worden afgehandeld.
  5. Smartloxs legt de Vertrouwde Vervoerdersrelatie vast
  6. De Vertrouwde Vervoerdersrelatie is nu digitaal actief voor de expediteur. NB Een RA code is niet nodig voor een Vertrouwde Vervoerdersrelatie.

Wat kan ik doen als er een storing is in het systeem Secure Import?

Indien Secure Import, eRegistration, Automatisch Nomineren of andere community-systemen (PGTS, etc.) niet werken en er geen ‘Groene RFP’ kan worden verkregen buiten de schuld van deelnemende partij, zal de noodprocedure worden gevolgd.

De deelnemende partij kan dan wel ‘compliant’ uitslaan, zonder een digitale vooraanmelding gedaan te hebben. Er wordt dan teruggevallen op papieren procedures zover noodzakelijk en mogelijk.

Track & Trace API

Zit de Track & Trace in mijn bundel?

Voor Expediteurs en Wegvervoerders zit de Track & Trace API in de bundel.

Hoe werkt de Track & Trace API?

De Track & Trace API is geen portal. Cargonaut heeft voor developers een API Cookbook beschikbaar, waarin staat hoe de Track & Trace API te gebruiken is. Neem contact op met onze Helpdesk om het Cookbook te ontvangen.

Welke informatie zit in de Response van de Track & Trace API?

De response bevat de laatste FSU-status en de laatste ETA- en STA-gegevens.

Hoe krijg ik toegang tot de Track & Trace API?

Je kan credentials verkrijgen van de Helpdesk om de API te gebruiken. Deze credentials kunnen in jou eigen applicaties worden toegepast om de API-call te doen.

Hoe kan ik de Track & Trace API gebruiken?

Je kan elke keer een GET-call doen op de Track & Trace API, maar je kan ook een abonnement maken op een AirWayBill. In dat laatste geval gebruiken we jouw POST API om updates te sturen bij elke statusverandering.

Toch nog meer vragen?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem contact met ons op via onderstaande button.

Laatste nieuws

Meer nieuws