Welkom op onze nieuwe website!

Automatisch Nomineren

Een zending wordt niet aan mij genomineerd, waar ligt dat aan?

Er zijn hiervoor twee mogelijke oorzaken:

  1. Er is geen stationsverklaring die (voldoende) overeenkomt met de Consignee gegevens op de AirWayBill .
  2. De Consignee gegevens op de AirWayBill zijn van onvoldoende kwaliteit om te matchen.

Een zending is verkeerd genomineerd, waar ligt dat aan?

Er zijn twee mogelijke oorzaken:

  1. De Consignee gegevens op de AirWayBill zijn niet correct ingevuld.
  2. Er ontbreekt een Stationsverklaring voor deze Consignee.

In het eerste geval kan je de partij op de oorsprongslocatie benaderen om de AirWayBill in het vervolg correct op te maken met de juiste Consignee-gegevens. In het tweede geval kan je zelf een stationsverklaring invoeren in het systeem. In andere gevallen kan je het beste contact opnemen met de Helpdesk van Cargonaut met een concreet voorbeeld.

Ik heb alleen zendingen aan mijzelf, heb ik dan Automatisch Nomineren nodig?

Ja, met een abonnement op Automatisch Nomineren (genoteerd als eStationorder op het contract) kan je stationsverklaringen invoeren. Ook zendingen aan jezelf worden genomineerd. Om zendingen aan jezelf te kunnen ontvangen, is een stationsverklaring aan jezelf nodig.

Wat is een XFAI bericht?

Een XFAI bericht is een add-on bij Automatisch Nomineren. In dit bericht staat welke zending aan jou is genomineerd. Dit kan handig zijn om:

  1. Met de Track & Trace API van Cargonaut te bepalen waar de zending is.
  2. Om te bepalen of een zending ten onrechte aan u is genomineerd.

Waarom kan ik geen stationsverklaring opvoeren?

De reden is dat er geen validatie email adres bekend is, de helpdesk kan een validatie email adres toevoegen.

Waarom kan ik een bestaande stationsverklaring niet wijzigen?

Dit is een onveilig proces gebleken omdat er geen controle mogelijk was. Je kan de oude Stationsverklaring verwijderen en een nieuwe opvoeren.

Waarom mag ik geen algemeen email adres gebruiken voor de validatie?

De eis vanuit Secure import is dat het een persoonlijk email adres is. Hierdoor is het duidelijk wie verantwoordelijk is voor de validatie.

Waarom gebruiken jullie niet meer het Consignee email adres?

Het Consignee emailadres was een vrij veld. Er is geen mogelijkheid de echtheid van dit adres te controleren.

De Consignee heeft meerdere bedrijfsnamen en/of adressen, hoe ga ik daarmee om?

Het is verstandig om meerdere Stationsverklaringen op te voeren. Zorg ervoor dat de Stationsverklaring matched met de Consignee gegevens op de FWB.

Wat moet ik doen als de Consignee geen klant meer van mij is?

Haal in dat geval de betreffende stationsverklaring(en) uit eStationorder. Log in de portal in, en verwijder zelf de stationsverklaring(en).

Waarom verwerkt het systeem mijn stationverklaring niet?

Je hebt waarschijnlijk een veld niet conform het format ingevuld.

Moet ik altijd een Handler invullen bij een nieuwe stationverklaring?

Je voert alleen een Handler in als de Stationsverklaring alleen daar geldig is. Vul je niets in, dan geldt de Stationsverklaring vanzelf bij elke Handler.

Werkt Nomineren ook in Rotterdam, Eindhoven of Maastricht?

Automatisch Nomineren werkt alleen voor AWBs met Destination AMS.

Is Automatisch Nomineren hetzelfde als Secure import?

Secure import heeft een eigen portal en login methode. Zendingen die aan jou genomineerd zijn, vind je terug in de Secure import portal.

Wat moet ik doen als een zending niet correct genomineerd is?

De afhandelaar kan je vertellen wat de reden is, kortweg zijn er twee hoofdredenen:

  1. De FWB is slecht opgemaakt en er kan niet automatisch genomineerd worden.
    De Afhandelaar heeft een handmatige nominatie gedaan.
  2. De stationsverklaring matched voldoende met de Consignee gegevens op de FWB.
    Zorg voor een goede opmaak van de FWB, of voer een extra Stationsverklaring op.

Wat als ik op vakantie ga, en niemand bij mijn validatie emails kan?

De Helpdesk kan het validatie email adres tijdelijk aanpassen indien nodig.

Toch nog meer vragen?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem contact met ons op via onderstaande button.

Laatste nieuws

Meer nieuws