Welkom op onze nieuwe website!

Algemene vragen

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen die wij ontvangen. De antwoorden zijn gemaakt door onze servicedesk en andere gespecialiseerde collega’s. Heb je een vraag die hier niet beantwoord wordt? Neem gerust contact met ons op, we staan klaar om te helpen! 

Wat moet ik doen als ik geen Confirmation of Exit (CoE) ontvang na mijn uitvoeraangifte?

Wanneer je een uitvoeraangifte doet, wil je uiteindelijk een bevestiging van uitgaan (Confirmation of Exit) van de douane ontvangen. Ontbreekt deze Confirmation of Exit, dan moet je op een andere manier de uitvoer aantonen. Dit is een tijdrovende en vervelende klus, en jouw tijd kan beter besteed worden. Daarom is het belangrijk om te controleren of jouw uitvoeraangiften bevestigd zijn. Zo voorkom je een naheffing van de BTW.

De Confirmation of Exit (CoE) wordt in Nederland vanuit DMS naar de aangever van de uitvoeraangifte gestuurd, mits deze aangever in Nederland een uitvoeraangifte in DMS heeft ingediend. Is de uitvoeraangifte in het systeem van een andere lidstaat ingediend, dan zal een CoE-bericht via AES naar het systeem van de betreffende lidstaat worden verzonden. Dit is het geval wanneer de zending uitgaat via het voorziene kantoor van uitgang, zoals aangegeven in de aangifte ten uitvoer.

Het kan echter voorkomen dat de zending uitgaat via een ander douanekantoor (en in een andere lidstaat) dan het voorziene kantoor van uitgang. Bijvoorbeeld, als de zending uitgaat via Schiphol in plaats van het voorziene kantoor van uitgang in Duitsland, dan volgt de AES-procedure als volgt:

  • Wanneer aan de hand van het MFX (Uitgaande AES manifest) wordt vastgesteld dat de zending is uitgegaan bij een ander kantoor van uitgang, genereert het systeem een uitwijkbericht.
  • Dit bericht wordt van het kantoor van daadwerkelijk uitgang (Schiphol) verzonden naar het voorziene kantoor van uitgang (in dit voorbeeld Duitsland).
  • Het voorziene kantoor stuurt vervolgens een bericht terug naar het kantoor van uitgang waarin het de afwijk goedkeurt of afkeurt.
  • Wordt de uitwijk afgekeurd door het voorziene kantoor van uitgang, dan zal geen CoE meer volgen en is de nasporingsprocedure van toepassing.
  • Wordt de uitwijk goedgekeurd, dan stuurt het kantoor van uitgang een IE518-bericht (bevestiging van de uitgang) naar het voorziene kantoor van uitgang.
  • Het voorziene kantoor van uitgang (in dit voorbeeld Duitsland) stuurt tot slot via zijn nationale systeem een CoE naar de aangever van de uitvoeraangifte.

Lees  hier meer over hoe je de Confirmation of Exit bij aangiften van luchtvrachtzendingen krijgt.

Lees hier meer indien je de Confirmation of Exit (CoE) niet ontvangen hebt.

Hoe kan ik achteraf het uitgaan van goederen (Confirmation of Exit) bevestigen?

Lees hier de juiste Douane procedure voor het achteraf bevestigen van het uitgaan van goederen (Confirmation of Exit).

Hoe voorkom ik ‘not Ready for Carriage’ kosten?

Lees hier meer over hoe je zelf kan controleren of Cargonaut jouw FWB bericht heeft ontvangen en kosten kan voorkomen.

Wat zijn de noodprocedures voor de diverse Douane systemen?

Hierbij de link naar de Noodprocedures van de diverse Douane systemen zoals vermeld op de website van de Belastingdienst.

Hoe kan ik de status van de Confirmation of Exit (CoE) in eCargo Receipt controleren en wat betekenen de statussen “?”, “Y” en “N”?

In eCargo Receipt kan je in het ECS tabblad informatie vinden over de CoE.
In dit document leggen wij uit hoe de status “?”, “Y” of “N” bepaald wordt en wat dit betekent.

Waarom worden mijn ingestuurde berichten afgekeurd?

Helaas moet Cargonaut nog regelmatig ingestuurde berichten afkeuren omdat ze niet voldoen aan de Cargo IMP manual.

Deze afgekeurde berichten worden hierom niet met de Ground Handlers en Airlines gedeeld.  Je vindt hier een aantal redenen van afkeur en daarbij de toegestane alternatieven. Met deze instructie willen wij helpen om jouw berichten succesvol met Ground Handlers en Airlines te delen.

Hoe kan ik de Helpdesk van de Belastingdienst bereiken?

Je vindt hier de contactgegevens van de Helpdesk van de Belastingdienst

Welke berichten ondersteund Cargonaut?

Cargonaut gebruikt een nieuw, modern Port Community Systeem (PCS) als message platform. Dit platform is verantwoordelijk voor de distributie van berichten zoals het FWB, FHL en FFM. Voor dit nieuwe platform is de set aan ondersteunde bericht formaten, types en versies herzien. Dit betekent dat niet alle formaten, types en versies nog worden ondersteund door Cargonaut.
Met het nieuwe Port Community Systeem van Cargonaut worden alleen de bericht formaten/types/versies die op zijn genomen in onderstaande lijst ondersteund. Met “ondersteund” wordt bedoeld:

  • Nieuwe klanten worden alleen met ondersteunde bericht formaten/types/versies aangesloten op het platform.
  • Bestaande klanten worden geholpen in de overgang naar de ondersteunde bericht formaten/types/versies. Cargonaut neemt contact op met de klanten die de genoemde berichten nog niet ondersteunen.

Neem bij vragen contact op met de Cargonaut helpdesk via het emailadres helpdesk@cargonaut.nl of telefonisch op +31 (0)20 653 0808.

Richtlijnen

De selectie van ondersteunde bericht formaten/types/versies is gebaseerd op (minimaal één van de) onderstaande richtlijnen:

  • De versie is één van de twee meest recente versies van het bericht zoals beschreven in de IATA handleiding (2024 versie).
  • De versie vertegenwoordigt een substantieel volume van het totaal dat voor het specifieke bericht wordt ontvangen.
  • De versie wordt gebruikt door een substantieel aantal klanten van Cargonaut.

Berichttypes en versies

Gebaseerd op deze richtlijnen is onderstaande lijst van (niet) ondersteunde berichten opgesteld:

Type Ondersteunde versies Niet ondersteunde versies 
FWB 16, 17 1 t/m 15
FHL 2, 4, 5 1, 3
FFM 4*, 5, 8 1, 2, 3, 6, 7
FSU 6, 7, 12*, 14, 15 1 t/m 5, 8, 9, 10, 11, 13
CSN 3 1, 2
FMA 0
FNA 0, 1
CIT (750) 1
CIT_REJECT (751) 1
EIN (755) 1, 3
EIN_REJECT (756) 1, 2
EIN_ALERT (757) 1
EIN_ACK (758) 1
EIN_LIGHT (765) 1, 3
XFAI 1
* alleen voor inkomende berichten

Onderstaande bericht types/groepen zullen niet meer worden ondersteund (Cargonaut bericht ID’s zijn voor de duidelijkheid toegevoegd):

  • CargoIMP FZB (203), FSR (801), FSA (802)
  • Comfort (820, 821, 822, 823, 830, 831, 832, 833)
  • NCTS (614, 615, 616, 625, 626, 628, 629, 634, 637, 643, 644, 645, 651, 652, 654, 655, 658, 606, 660, 662, 607, 608, 680, 609, 140, 141, 906, 907, 917, 928)
  • AGS (702, 701, 703)
  • Nomineren (400, 403, 406, 408)
  • Track N Trace (315)

Bericht formaten

Ondersteund

  • Cargonaut Envelope
  • Covast Envelope
  • EDIFACT – Only for PGTS/AES message (750, 751, 755, 756, 757, 758, 765)
  • SITA
  • BUSDOC (voor uitgaande berichten)
  • Wrapped CIMP

Niet ondersteund:

  • EDIFACT CIMP

 

Toch nog meer vragen?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem contact met ons op via onderstaande button.

Laatste nieuws

Meer nieuws