Wat is eLink?
eLink is een module binnen eCargo Receipt en helpt om uw export aanleverproces verder te optimaliseren. eLink geeft ‘real time’ inzicht in de status van een zending en controleert tegelijkertijd of deze voldoet aan de voorwaarden van de afhandelaren voor het aanleveren van goederen
Wat kan ik met eLink?
Het verschil tussen eCargo Receipt (eCR) en eLink is dat u met eCR de status van de zending kan bekijken en daar eventueel actie op kan ondernemen, terwijl u met eLink daadwerkelijk bezig bent om een rit naar een afhandelaar in te plannen, met de wetenschap dat er alleen maar “groene” zendingen mee kunnen op een trip. Daardoor zullen er kortere wachttijden ontstaan bij de afhandelaar. Ook weet de chauffeur dat alle zendingen vooraf door eCR getoetst zijn waardoor hij niet voor verrassingen komt te staan bij de balie van de afhandelaar.
eLink is de tool die gebruikt wordt voor het digitaal vooraanmelden vanaf 1 januari 2021
Wat zijn de voordelen van eLink?
- Meer ritten per dag kunnen rijden of hetzelfde aantal ritten maar dan sneller!
- Foutloos werken! Door informatie te hergebruiken kun u uw invoerwerk sterk terugbrengen. Eén en één is twee! Minder kans op fouten dus.
- Bij een deel van de afhandelaren het balieproces overslaan.
- De kans op retouren tot een minimum beperken omdat de zending ‘groen’ aangeleverd wordt.
Wat heb ik nodig om gebruik te maken van eLink?
Voor gebruik van eLink zijn er een aantal randvoorwaarden (zie ook onderstaand 10-stappenplan):
- Berichtgeving: FWB inclusief securityinformatie, ECS, PGTS en indien mogelijk maak gebruik van eAWB (EAP/EAW)
- Technisch: Geregistreerd bij Cargonaut én bij Smartloxs inclusief mijn Vaste Vervoerders
- Gebruik: Bekend met de werking van eLink
Indien er over één van de genoemde punten vragen zijn, neem contact op met Cargonaut.
Wat zijn de kosten?
eLink is inbegrepen in de basisdienstverlening voor expediteurs, wegvervoerders en afhandelaren. Echter wanneer eLink actief gebruikt gaat worden er additionele kosten in rekening gebracht voor de bijbehorende SmartLOXS diensten.
Wil je gebruik maken van eLink?
Als je gebruik wil maken van eLink dient u de basisdienstverlening af te nemen. Neem hiervoor contact op met Arie Korving, Hans van Roest of de Cargonaut helpdesk.
Als gevolg van het project digitaal vooraanmelden zullen de komende tijd wijzigingen worden doorgevoerd aan eLink. Houdt daarom deze pagina in de gaten voor updates over deze wijzigingen.
Stappenplan
