Hieronder ziet u de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop van onze Customer Care.
Van uitvoeraangifte tot bevestiging van uitgaan
Als u een uitvoeraangifte doet wilt u uiteindelijk een bevestiging van uitgaan (Confirmation of Exit) van de douane ontvangen. Bij ontbreken van een Confirmation of Exit, zult u op andere wijze de uitvoer moeten aantonen. Dit is een tijdrovende en vervelende klus. U kunt u tijd wel beter gebruiken. Het is daarom belangrijk om te controleren of uw uitvoeraangiften bevestigd zijn. Zo voorkomt u een naheffing BTW.
Lees hier meer over hoe u de Confirmation of Exit bij aangiften van luchtvrachtzendingen krijgt ?
Geen CoE: de zending gaat niet uit op het voorziene kantoor van uitgang, zoals aangegeven in de aangifte ten uitvoer.
De Confirmation of Exit (CoE) wordt in Nederland vanuit DMS naar de aangever van de uitvoeraangifte gestuurd, mits deze aangever in Nederland een uitvoeraangifte in DMS heeft ingediend. Is de uitvoeraangifte in het systeem een andere lidstaat ingediend, dan zal een CoE bericht via AES naar het systeem van de betreffende lidstaat worden verzonden.
Dit is althans het geval wanneer de zending uitgaat op het voorziene kantoor van uitgang, zoals aangegeven in de aangifte ten uitvoer.
Het kan dus zijn dat de zending is uitgegaan bij een ander douanekantoor (en in een andere lidstaat) dan het in de uitvoeraangifte vermeldde voorziene kantoor van uitgang. Is zending uitgegaan op Schiphol i.p.v. bijvoorbeeld het voorziene kantoor van uitgang in b.v. Duitsland, dan is de AES procedure als volgt:
Wanneer aan de hand van het MFX (Uitgaande AES manifest) wordt vastgesteld dat de zending is uitgegaan bij een ander kantoor van uitgang, genereert het systeem een uitwijkbericht.
Dit bericht wordt van het kantoor van daadwerkelijk uitgang (Schiphol) verzonden naar het voorziene kantoor van uitgang (in dit voorbeeld Duitsland).
Het voorziene kantoor stuurt vervolgens weer een bericht terug naar het kantoor van uitgang waarin het de afwijk goedkeurt of afkeurt.
Wordt de uitwijk afgekeurd door het voorziene kantoor van uitgang (om welke reden dan ook) dan zal geen CoE meer volgen.
De nasporingsprocedure is dan van toepassing.
Wordt de uitwijk goedgekeurd dan stuurt het kantoor van uitgang vervolgens een IE518 bericht (bevestiging van de uitgang) naar het voorziene kantoor van uitgang.
Het voorziene kantoor van uitgang (in het voorbeeld dus Duitsland) stuurt tot slot via zijn nationale systeem een CoE naar de aangever van de uitvoeraangifte.
Wat te doen bij geen CoE: https://cargonaut.nl/wp-content/uploads/2020/10/COE-achteraf-bevestigen-1.pdf
Achteraf bevestigen van het uitgaan van goederen (COE)
Lees hier de juiste procedure voor het achteraf bevestigen van het uitgaan van goederen (Confirmation of Exit)
Voorkom “not Ready For Carriage” boete
Lees hier meer over hoe u zelf kunt controleren of Cargonaut uw FWB bericht ontvangen heeft
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe maak ik een eLink Visit?
Hoe maak ik een eLink Visit: Stappenplan – Hoe-maak-ik-een-eLink-visit
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe maak ik een eLink Trip?
Hoe maak ik een eLink Trip: Stappenplan – Hoe-maak-ik-een-eLink-Trip
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe zorg ik voor een groene RTI of Paperless status?
Hoe zorg ik voor een groene RTI of Paperless status: Stappenplan – Hoe-zorg-ik-voor-een-groene-RTI-of-Paperless-status
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe zorg ik voor een groene AvSec status?
Hoe zorg ik voor een groene AvSec status: Stappenplan – Hoe-zorg-ik-voor-een-groene-AvSec-status
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe lever ik aan via een Screener?
Hoe lever ik aan via een Screener: Stappenplan – Hoe-lever- ik- aan- via- een- Screener
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe lever ik security informatie aan t.b.v eLink?
Hoe lever ik security informatie aan t.b.v eLink: Stappenplan – Hoe-lever-ik-security-informatie-aan-t.b.v-eLink
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe zorg ik voor een groene ‘Paperless’ status?
Hoe zorg ik voor een groene ‘Paperless’ status: Stappenplan – Hoe-zorg-ik-voor-een-groene-‘Paperless’-status
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe Print ik een eLink rit overzicht?
How-to Digitaal Vooraanmelden: Hoe Print ik een eLink rit overzicht?
How-to-Digitaal Vooraanmelden – Hoe maak ik een subcontractor relatie aan in eLink en hoe maak ik gebruik van een subcontractor in eLink.
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe maak ik een subcontractor relatie aan in eLink en hoe maak ik gebruik van een subcontractor in eLink
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe kan ik een chauffeur unlinken ?
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe kan ik een chauffeur unlinken ?
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe meld ik mij bij de afhandelaar met een eLink rit
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe meld ik mij bij de afhandelaar met een eLink rit
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe kan ik mijn zendingen digitaal laten aftekenen in de loods
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe kan ik mijn zendingen digitaal laten aftekenen in de loods
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Wat doe ik als mijn FWB niet is geaccepteerd door de airline?
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Wat doe ik als mijn FWB niet is geaccepteerd door de airline?
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe controleer ik de Aviation Security status van mijn zending ?
How-to-Digitaal Vooraanmelden: Hoe controleer ik de Aviation Security status van mijn zending ?
Noodprocedure diverse Douane systemen:
Hierbij de link naar de Noodprocedures van de diverse Douane systemen zoals vermeld op de website van de Belastingdienst
ECS controle en Release berichten
Heeft u inmiddels al opgegeven hoe u de controle en release berichten wil ontvangen ?
Het ontvangen van deze berichten is noodzakelijk voor het geval dat de Cargonaut Noodprocedure van kracht is.
Wij kunnen de controle en release berichten aanbieden als Edifact bericht of als e-mail (Edifact bericht in e-mail)
U kunt uw keuze doorgeven aan helpdesk@cargonaut.nl
Status Confirmation of Exit (Coe) in eCR
In eCargo Receipt kunt u in het ECS tabblad informatie vinden over de CoE.
In dit document leggen wij u uit hoe de status “?”, “Y” of “N” bepaald wordt en wat dit betekent.
ICS airline informatie
Informatie over de volgorde van de in te sturen berichten voor ICS ten behoeve van de ENS en de SAL berichten vindt u het volgende document.
Waarom worden mijn ingestuurde berichten afgekeurd?
Helaas moet Cargonaut nog regelmatig ingestuurde berichten afkeuren omdat ze niet voldoen aan de Cargo IMP manual.
Deze afgekeurde berichten worden hierom niet met de Ground Handlers en Airlines gedeeld. U vindt hier een aantal redenen van afkeur en daarbij de toegestane alternatieven. Met deze instructie willen wij u helpen om uw berichten succesvol met Ground Handlers en Airlines te delen.
Bereikbaarheid Cargonaut Helpdesk
U vindt hier de contact gegevens van de Helpdesk van Cargonaut
Bereikbaarheid Helpdesk Belastingdienst
U vindt hier de contact gegevens van de Helpdesk van de Belastingdienst