AES live!
Zoals voor velen bekend is er een Nieuwe Europese douanewetgeving – een verordening uit 2013, die in werking is sinds 2016 – die geïmplementeerd moet zijn op 1 december 2023. AES is hier een onderdeel van.
De aangekondigde veranderingen hebben ten doel om de processen en IT ten behoeve van Uitgaan in lijn te brengen met de DWU en AES. Hierbij is het de bedoeling dat de gegevensuitwisseling en -opslag in lijn zijn met het EU Douane Datamodel (EU CDM).
Aan het einde van het traject is het de bedoeling dat DMF (Douane ManiFest) en ECS (Export Control System) worden uit gefaseerd.
IT wijzigingen
In het proces van Uitgaan zijn er verschillende berichten die richting de Douane worden gestuurd. Twee specifieke wijzigingen zijn relevant wat betreft de veranderingen in de IT met de komst van AES:
I. De huidige aankomstmelding / Arrival-at-Exit (ARX) gaat vervangen worden door een nieuwe Arrival-at-Exit (AAX). De inhoud van het bericht verandert met de introductie van een aantal additionele velden.
II. De huidige summiere aangifte bij uitgaan / Exit Summary Declaration (EXS) gaat vervangen worden door een nieuwe Exit Summary Declaration (EXD) of een Kennisgeving van wederuitvoer (REN). De inhoud van het bericht verandert met de introductie van een aantal additionele velden. Het verschil tussen de REN en de EXD kenmerkt zich op het moment van uitslaan uit een RTO:
· <14 dagen: REN
· >14 dagen maar <90 dagen: EXD
Cargonaut heeft de afgelopen maanden alle noodzakelijke aanpassingen gedaan om het gebruik van deze nieuwe berichten richting douane te ondersteunen.
Het nieuwe AAX-bericht wordt sinds juli verzonden richting douane en het nieuwe EXD-bericht wordt sinds september verzonden richting douane. Hiermee zijn we conform specificaties van douane volledig over naar de nieuwe berichtgevingen. Tenslotte hebben we de ECS-portal aangepast naar de AES-portal zodat ook in onze portal de additionele velden gebruikt kunnen worden en de gebruikte data overgebracht wordt voor verdere verwerking.
Communicatie
We hebben in februari onze gebruikers van de nieuwe berichtgevingen op de hoogte gesteld middels een aankondiging per email en op onze website.
De ACN heeft een AES-bijeenkomst georganiseerd in het Schiphol Hoofdgebouw. Hierin is uitgebreid ingegaan op de wetswijzigingen en gevolgen in de processen. Aansluitend is er de mogelijkheid geweest tot het stellen van vragen en behandelen van praktijkcases.
Met de komst van AES heeft de Douane nieuwe Message Implementation Guides (versie K) uitgebracht. Deze hebben geresulteerd in wijzigingen van onze eigen MIG’s. Deze hebben we gedistribueerd zodat onze klanten weten welke wijzigingen in hun software aangebracht moesten worden om over te kunnen gaan tot gebruik van AES.
Inmiddels zijn we aantal weken succesvol aan de gang met de nieuwe berichten. We zullen de komende weken nog een aantal detailleringsslagen maken zodat alles optimaal integreert en communiceert.