Automatisch Nomineren is vanaf 1 maart 2024 de standaard op Schiphol
Centrale stationsverklaringen worden een must.
Afhandelaars op Schiphol gaan ernaar toe dat er binnenkort nog een enkele bron is voor stationsverklaringen. Deze centrale opslag van stationsverklaringen wordt door alle afhandelaars gebruikt. Op deze manier is vervuiling van stationsverklaringen veel makkelijker te voorkomen. Expediteurs hoeven niet meer apart langs de verschillende afhandelaars, maar registreren eenvoudig de stationsverklaringen online. Hiermee worden bijvoorbeeld ook dubbele stationsverklaringen sneller geïdentificeerd en worden voorkomen.
Afhandelaars hebben reeds bekend gemaakt dat zij vanaf 1 maart gaan starten met werken vanuit de centrale stationsverklaringen database. Vanaf 1 juni is dit vervolgens de enige bron voor stationsverklaringen. Voor zendingen waar geen stationsverklaring voor geregistreerd is, zal er aan de huisagent genomineerd worden. BRON = AFH….
Wat betekent dit voor Expediteurs?
Expediteurs dienen hun stationsverklaringen in het centrale systeem in te voeren. Daarvoor hebben zij een account nodig op eStationorder, een applicatie van Cargonaut. Alle expediteurs krijgen van Cargonaut hiervoor een contract aangeboden. Dit contract zal door Cargonaut digitaal aangeboden worden aan de expediteurs ter digitale ondertekening (middels beveiligde Docusign link)
Aan de stuurgroep van de Sectorraad expediteurs heeft Cargonaut uitgelegd dat de eStationorder applicatie een community dienst is. Dat betekent dat de prijs hiervoor voor Cargonaut alleen kostendekkend zal zijn. Dat betekent ook dat wanneer er (steeds) meer betalende klanten zijn, de prijs per klant omlaag kan gaan.
Expediteurs kunnen als toevoeging ook een abonnement nemen op het Pre-Nominatie bericht. In dit bericht staat welke Shipment aan de expediteur is genomineerd. Een aantal klanten gebruikt dit bericht in combinatie met de Track & Trace API van Cargonaut. Zo kunnen Expediteurs de status van de aan hun genomineerde zending al volgen vanaf vertrek vanaf Origin. De klanten die dit op deze manier gebruiken, geven aan zendingen veel eerder in hun systeem te kunnen voorbereiden dan voorheen.
Hoe nu verder?
Cargonaut stuurt aan alle Expediteurs een informatie bericht waarin we zullen aankondigen dat u van ons een contract zult gaan ontvangen. Daarna bieden we het contract digitaal via Docusign aan ter digitale ondertekening, zoals de meeste expediteurs dat van Cargonaut inmiddels gewend zijn.
Na ondertekening zal Cargonaut de juiste bedrijfsgegevens in de applicatie eStationorder applicatie invoeren. De expediteur kan daarna zelf al zijn stationsverklaringen registreren. Er is een instructie filmpje en een folder beschikbaar om de gebruikers te begeleiden bij het juist invoeren van de stationsverklaringen. Uiteraard is ook de Helpdesk van Cargonaut bereikbaar voor vragen en ondersteuning.
Cargonaut controleert met regelmaat de centrale database op bijvoorbeeld de aanwezigheid van dubbele stationsverklaringen. In geval van een dubbele stationsverklaring zal Cargonaut de betreffende expediteurs benaderen. Hierdoor houden we met elkaar de lijst van stationsverklaringen helemaal up to date.
Artikel ACN: Automatisch Nomineren is vanaf 1 maart 2024 de standaard op Schiphol – ACN – Air Cargo Netherlands