Schiphol Community Dag: geen saaie presentaties, maar inspiratie


Op de dag zelf was er een cameraman en een fotograaf aanwezig. Bekijk hier de foto’s en aftermovie:

Digitalisering en samenwerken aan een beter vrachtproduct op Schiphol zijn belangrijk in versterken van onze concurrentiepositie. Cargonaut zit middenin deze thema’s en we zien daardoor van alles gebeuren. Daarom organiseren we jaarlijks een community dag voor de luchtvrachtbranche. Wij voelen ons dan ook verantwoordelijk om deze kennis via bijvoorbeeld een community dag niet alleen onder de aandacht te brengen, maar ook te combineren met kennis vanuit de industrie en de overheid. Zo kunnen we gezamenlijk onderscheidende processen maken en alert blijven op alles wat er speelt.

Op donderdag 9 november vond de Schiphol Community Dag 2017 plaats. Ditmaal wilden we informatie en kennis op een unieke manier delen. Geen saaie presentaties van de welbekende sprekers, maar inspiratie van buitenaf en kennis en ervaring uitwisselen door een talkshow neer te zetten. Dit is gelukt! Mooie kreten als ‘deze vernieuwing was echt nodig’, ‘de volgende keer ben ik er zeker weer bij’ en ‘originele opzet’ kwamen voorbij als reactie op deze dag.

Een vliegende start met Adjiedj Bakas
Na koffie, thee en wat heerlijke minibroodjes was het tijd om de zaal te betreden. Hier werd het programma geopend door Nanne Onland, waarna Adjiedj Bakas het woord kreeg.

Adjiedj Bakas is een bekende trendwatcher. Ongeveer 200 keer per jaar geeft hij een lezing in binnen- en buienland. 9 november gaf hij een lezing voor de Schiphol community. Een lezing over de digitale transformatie en wat toekomstige trends te betekenen hebben voor de luchtvracht. Hij nam ons mee in toekomstige ontwikkelingen waar we alleen nog maar van dromen, tenminste dat dachten we. In werkelijkheid zijn alle technologische ontwikkelingen van de toekomst veel dichterbij dan we denken. Sterker nog, enkele ervan zijn er al en dat betekent alert blijven en meegaan met de tijd.
Hij kwam met voorbeelden uit branches waarin ketendenken centraal is gaan staan en samenwerken een must is geworden om de concurrentie voor te blijven. Met voorbeelden van robotafhandelingen op luchthavens en toekomstige drones. Als laatste had hij vooral een duidelijke boodschap: Ga samenwerken, durf en ga voor meer gekkigheid anders zullen we ingehaald worden door concurrenten en technologieën. Stil blijven staan en op jezelf blijven werkt niet meer! Bekijk dit filmpje maar eens voor het effect van samenwerken.

Aan tafel!
Om even bij te komen van alle trends en nieuwtjes was het na Adjiedj zijn verhaal tijd voor een korte pauze. Daarna was de zaal omgetoverd tot studio van de televisieshow Schiphol Draait Door, gebaseerd op De wereld Draait Door. Na een korte opwarming van het publiek door de bekende Wilko Terwijn kon de show beginnen. Een talkshow waarin Roy Scheerder als uitstekende vervanger de plek van Matthijs van Nieuwkerk had overgenomen. Samen met zijn tafeldame Tessa Huijsman ging hij de tafelgasten ondervragen over het succes van Schiphol in 2022.

Aan tafel zaten Marcel de Nooijer (directeur AirFrance/ KLM Cargo), Erik de Goeij (CEO dnata Nederland), Martijn van de Waarsenburg (Global supply chain manager Koppert Biological Systems) en Jeroen leemans (salesmanager Jan de Rijk Logistics). Zij vertelde vanuit eigen ideeën en ervaring wat er in 2022 allemaal anders is ten opzichte van de voorgaande jaren. Waar ze met zijn allen naartoe hebben gewerkt en wat het resultaat is. Zo vertelde Marcel over de lessen uit het verleden die hem hielpen bij de samenwerking binnen de luchtvracht, Erik over het belang van een eenduidige propostie van Schiphol, Martijn over hoe de verlader moet samenwerken en Jeroen waarom het afstemmen van processen met ketenpartijen capaciteit en resultaat verbeteren. Duidelijk werd vooral dat datadelen, samenwerken en over je eigen schaduw heen durven stappen een belangrijke rol speelde in de weg naar succes!

Ook werden we weer allemaal op scherp gezet door het verhaal van Martijn die ons duidelijk maakte waarom we dit met zijn allen doen, namelijk om een product met zijn allen snel en vooral goed transporteren naar de eindbestemming. Daarmee helpen we in het geval van Koppert zelfs aan een maatschappelijk doel. Een doel voor een beter milieu zonder chemische maar met biologische bestrijdingsmiddelen. Iets wat uiteindelijk beter is voor iedereen.

Tijd voor netwerken
Uiteraard was er na het inspirerende programma nog tijd om na te praten en te netwerken in het aangelegen bruincafé. En om in de televisiesferen te komen was er ook nog de kans om een rondleiding te krijgen door de studio’s. Een gezellige afsluiting van een geslaagde dag kunnen we wel zeggen!

De Schiphol Community Dag gemist?
Bekijk dan hier de foto’s en aftermovie van deze dag.