Vermelding Aviation Security vanaf 6 april verplicht bij Digitaal Vooraanmelden
(For English, see below)
Vanaf begin dit jaar kunnen aanleverende partijen prioriteit krijgen bij de afhandeling van hun exportzendingen als zij zich Digitaal Vooraanmelden. Het Digitaal Vooraanmelden project valt onder het Smart Cargo Mainport Program (SCMP). Binnen dit innovatieprogramma werken airlines, expediteurs, vervoerders, de afhandelaren, ACN, Cargonaut, SmartLOXS en Royal Schiphol Group nauw samenwerken om de vrachtprocessen op Schiphol efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. Voor het project Digitaal Vooraanmelden hebben alle afhandelaren op Schiphol en een groot aantal expediteurs en vervoerders een zogenaamde Best Effort getekend waarmee zij aangeven dat zij zich gaan inspannen om bij deze ontwikkeling aan te sluiten.
De tool voor Digitaal Vooraanmelden is de verbeterde applicatie eLink die Cargonaut beheert en ontwikkelt. Partijen die gebruik maken van Digitaal Vooraanmelden krijgen prioriteit bij de afhandeling door de afhandelaars. De deelnemers in het project hebben afgesproken dat het insturen van veiligheidsgegevens bij de luchtvrachtbrief een voorwaarde is voor gebruik van Digitaal Vooraanmelden. Om aan deze voorwaarde te kunnen voldoen zal de veiligheidsgegevens indicator (AvSec) onderdeel gaan uitmaken van de Ready For Take-in (RTI) check in eLink per 1 april. De AvSec indicator toont de Aviation Security status van de zending.
We helpen u graag om op deze aanpassing voorbereid te zijn.
Meer over het project Digitaal Vooraanmelden leest u op: https://cargonaut.nl/wp-content/uploads/2021/04/How-to-digitaal-vooraanmelden_AvSec_20210426.pdf en https://acn.nl/digitaal-vooraanmelden
FWB CargoIMP (IATA) versie 16 of 17
De hierboven genoemde veiligheidsgegevens stuurt u in met een correct Airway Bill (FWB) bericht in het SPH en OCI segment van een recente versie 16 of 17. Maakt u nog gebruik van een oudere versie van het FWB bericht dan kan de veiligheidsinformatie niet in het OCI segment worden vermeld. Voor betreffende zendingen zal de AvSec indicator rood kleuren. Wij adviseren in dit geval contact op te nemen met uw IT-afdeling of softwareleverancier en zo spoedig over te gaan op het insturen van de juiste versie van het FWB bericht met daarin de veiligheidsgegevens.
Veiligheidsgegevens juist en volledig invullen
Maakt u gebruik van de juiste versie van het FWB bericht dan dient de informatie juist en volledig te worden ingevuld. In een stappenplan is toegelicht wat u kunt doen om de veiligheidsgegevens in de FWB op te (laten) nemen. Ook leest u welke alternatieven er zijn om de veiligheidsgegevens bekend te maken. Het stappenplan vindt u hier: https://cargonaut.nl/wp-content/uploads/2021/04/How-to-digitaal-vooraanmelden_AvSec_20210426.pdf
Zendingen via een security screener
Voor zendingen die, voordat zij worden aangeleverd bij de afhandelaar, via een security screener worden vervoerd om daar veilig verklaard te worden, zal op verzoek van expediteurs vóór 1 april een nieuwe functionaliteit aan eLink worden toegevoegd.
Bovendien werkt Cargonaut nauw samen met security screeners om dit proces verder te vergemakkelijken. Meer informatie over deze functionaliteit volgt.
Verbetering en uitbreiding eLink functionaliteiten
Naast bovenstaande aanpassingen, zijn er enkele verbeteringen doorgevoerd en functionaliteiten geactiveerd:
- In eLink wordt de AvSec indicator zichtbaar voor elke zending, evenals een AvSec Detail Tab waarin de details van de Security Informatie kan worden ingezien.
- Ook wordt voor iedere gebruiker het eCSD formulier (Aviation Security Assistent) geactiveerd.
- De Paperless indicator en Paperless detail tab is verbeterd, waardoor duidelijker is of de zending EAW of EAP (eAirwaybill) is en of er een eAirwaybill agreement bekend is tussen de agent en de airline
- De Detail tab die inzicht geeft in het verloop van de statussen van de verschillende events die hebben plaatsgevonden voor een zending is geactiveerd voor alle gebruikers
- In het geval een rit niet correct is afgesloten, kan het voorkomen dat een chauffeur nog niet aan een volgende visit gekoppeld kan worden. De functionaliteit om in dat geval de chauffeur te ontkoppelen wordt nu voor alle gebruikers beschikbaar gesteld (voorheen alleen voor Super Users). Ook wordt het mogelijk om chauffeurs te ontkoppelen door middel van de manuele kaart functionaliteit.
Wij willen u vragen om bovenstaande informatie kenbaar te maken aan de eLink gebruikers binnen uw organisatie. Heeft u n.a.v dit bericht nog vragen dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk: helpdesk@cargonaut.nl
Providing Aviation Security mandatory for Digital Pre-Announcement from April 6
From January 2021 onwards, freight forwarders and trucking companies will get priority at the handover of export shipments when they provide a Digital Pre-Announcement. The Digital Pre-Announcement project is part of the Smart Cargo Mainport Program (SCMP). In this innovation program airlines, freight forwarders, trucking company, ground handlers, ACN, Cargonaut, SmartLOXS and Royal Schiphol Group work together to make the freight processes at Schiphol more efficient, secure and sustainable. For the project Digital Pre-announcement all ground handlers at Schiphol as well as a large number of freight forwarders and trucking companies have signed a Best Effort agreement, indicating that they will exert themselves to participate in this development
The tool for digital pre-announcement is the improved eLink application maintained and developed by Cargonaut. Participants using the pre-announcement get priority in the handling process by the ground handler . Participants in the project have agreed that submission of security data in the air waybill is a requirement for the process supported by eLink.. Therefore, starting April 1st 2021, the security data indicator (AvSec) will become part of the Ready For Take-in (RTI) check in eLink. The AvSec indicator represents the Aviation Security status of the shipment.
We are happy to assist and support you with preparing for this change.
You can read more about the project Digital Pre-Announcement at: https://cargonaut.nl/2020/12/18/digitaal-vooraanmelden-met-elink/ and https://acn.nl/digitaal-vooraanmelden/
FWB CargoIMP (IATA) version 16 or 17
The above mentioned security data can be sent with a correct AirwayBill (FWB) message in the SPH and OCI segment of a recent FWB message version 16 or 17. If you are still using an older version of the FWB message, the security information cannot be included in the OCI segment. For those shipments, the AvSec indicator will turn red. In that case, we advise you to contact your IT department or software supplier as soon possible to start submitting the latest version of the FWB message containing the security data.
Fill out correct and complete security data
If you are already using the correct version of the FWB message, the information must be filled in correctly and completely. In a roadmap we have explained what you can do to provide the security information in the FWB. You can also find what alternatives are available to provide the required security details. The roadmap can be found here: https://cargonaut.nl/wp-content/uploads/2021/04/How-to-digitaal-vooraanmelden_AvSec_20210426.pdf
Shipments via a security screener
By request of freight forwarders and truckers: for shipments which, before delivery to the ground handler, will be transported via a security screener and which need to be security screened, new eLink functionality will become available.
In addition, Cargonaut works together with security screener companies on new functionality to further support the process. More information to follow.
Improvement and expansion of eLink functionality
Besides above mentioned changes, a number of improvements have been applied and functionalities have been activated:
- In eLink the AvSec indicator becomes visible for each shipment, as well as an AvSec Detail Tab in which shows the details of the Security Information
- For all users the eCSD form (Aviation Security Assistant) will be activated
- The Paperless indicator and Paperless detail tab has been improved. As a result it is more clear whether a shipment is EAW or EAP (eAirwaybill) and whether there is an eAirwaybill agreement known between the agent and the airline
- The Detail tab providing insight into the progress/development of the statuses of the various events that have taken place for a shipment has been activated for all users
- In case a ride is not fully/properly closed, a driver may not be able to be linked to another visit. The functionality to decouple the driver in such a case becomes available to all users (previously only available for Super Users). Also, it becomes possible to decouple drivers through the manual card functionality
We would like to request you to distribute the above information within your organisation to your colleagues that use the eLink services. In case of any questions please feel free to contact our helpdesk: helpdesk@cargonaut.nl