Je kunt tijd en geld maar één keer besteden en dat moet je aan de juiste dingen doen. Dat geldt natuurlijk ook voor een Community Informatie Platform als Cargonaut. Zoals in de laatste 30 jaar historie vaak is gebleken, kunnen ook wij tijd en geld voor verbeteringen in de informatievoorziening voor de luchtvracht op Schiphol maar één keer besteden.
De juiste keuze hierin is niet alleen aan ons. Onlangs hadden we een panelgesprek met klanten. Daar werd het nog eens duidelijk gezegd: wij, als klanten, willen meebeslissen over de keuzes die gemaakt worden. Zodat tijd en geld besteed wordt aan ontwikkelingen die echt waarde toevoegen.
En eerlijk gezegd: ook bij Cargonaut willen we niets liever dan dat. Gewoon werken aan oplossingen waar onze klanten blij van worden. Wie wil dat nou niet?
Maar waarom is het nou toch zo ingewikkeld? Allereerst hebben we natuurlijk te maken met veel verschillende spelers in de keten. Shippers, airlines, handlers, forwarders en wegvervoerders vormen de industrie en hebben ieder zo hun eigen wensen. Maar ook vanuit de EU krijgen de douane en andere toezichthouders nieuwe wetgeving mee, die ze moeten implementeren en die er vaak voor zorgt dat informatievoorziening gedetailleerder en meer real-time plaatsvinden. Tot slot wil Schiphol Cargo onze positie als luchthaven verbeteren en heeft daar steeds meer en betere informatie voor nodig. Kortom, veel verschillende wensen dus.
Natuurlijk zijn er allerlei mogelijkheden om de dagelijkse gang van zaken te optimaliseren door bestaande portals en berichtenuitwisseling handiger en beter te maken. Dit is uiteraard nuttig, maar het roept bij mij wel de vraag op of dat het juiste antwoord is op de uitdaging van morgen. Als Amazon of een andere gigant besluit om de luchtvrachtsector echt op de schop te gooien, dan is een net iets mooiere portal het verkeerde antwoord op die uitdaging. Daarom denk ik dat vernieuwende ideeën van cruciaal belang zijn, ook al vergt dat meer creativiteit, doorzettingsvermogen en samenwerking.
Daarbij ligt de grootste uitdaging echter in de uitvoering. Grote IT projecten zijn berucht om overschrijding van kosten en tijd. En de nieuwe functionaliteit die dan met veel moeite is gerealiseerd, wordt vaak door gebruikers ter zijde geschoven, omdat de huidige werkwijze bij nader inzien toch beter bevalt.
Gewoon werken aan oplossingen, waar onze klanten blij van worden, is dus wel wat ingewikkelder dan gedacht. Moeten we het dan maar niet doen? Ja natuurlijk wel! Maar we moeten het wel anders doen!
Die andere manier waarmee wij willen gaan werken wordt “hamburger slicing” genoemd. Normaal maak je een hamburger klaar door die laag voor laag op te bouwen: broodje, sla, vlees, ketchup, saus, uitjes etc. Pas als de hamburger klaar is, dan kun je proeven of hij lekker smaakt. Dit is geen probleem bij een echte hamburger die binnen enkele minuten klaar te maken is, maar wel bij grote projecten die maanden of jaren duren.
Maar wat nou als je eerst een deel van het broodje maakt, een beetje sla neemt, een stukje vlees et cetera, dan heb je iets dat je sneller kunt proeven. Volgens dit principe, zou je een paar beperkte verbeteringen van een proces en de bijbehorende informatievoorziening kunnen bespreken en dat kunnen uitwerken en testen. Je kunt dan ook sneller met elkaar besluiten of je op de goede weg bent!
De komende tijd zullen we deze manier van werken gaan introduceren. Dat gaan we doen samen met onze klanten. Samen definiëren we kleine stapjes en bespreken we frequent de resultaten.
Mocht u benaderd worden om met ons op deze nieuwe manier “hamburgers te bakken”, dan hopen we natuurlijk dat u van de partij bent.
Bakt u graag met de juiste ingrediënten? Kom dan met ons de beste (slimste) hamburger ter wereld bakken.
Luc Scheidel