Klantcase Middelkoop


Logische stap vervoerder en logistiek dienstverlener D.J. Middelkoop & Zn. kijkt graag vooruit en gaat nieuwe uitdagingen niet uit de weg.
Sinds 1932 is het bedrijf een begrip in de logistiek. Na de zomer van 2013 startte Middelkoop met eLink.
Het bleek een logische stap.

“We investeren graag in mensen, middelen en milieu. Automatiseren is een begrip binnen onze onderneming, eLink past mooi in dat plaatje,” aldus directeur Rob
Middelkoop.

Aanvulling “Wij zijn volop bezig met efficiency en beoordelen steeds of een systeem beter geautomatiseerd en gekoppeld kan worden.
Na de introductie van eLink hebben we het direct aangeschaft en geïmplementeerd. Het ICT plaatje was toen compleet. eLink is een mooie aanvulling op onze bestaande
processen”.
Vervolgens ging Middelkoop direct over op
100 % eLink. “We zijn gewend om iets
nieuws te implementeren en om snel te
schakelen. We schakelen ook continue naar
de wensen van de klant. Zo´n 95 % van onze
zendingen is nu zeker eLink we streven naar
volledig. Waarom zou je iets half doen als
je 100 % haalbaar is?”
Op de vraag of de implentatie soepel verliep,
antwoordt Middelkoop eerlijk:
“Als je voor 100 % eLink gaat dan kom je
problemen tegen. Zeker systeemtechnisch.
Dat hebben we met Cargonaut besproken en
het is opgelost.
Wij hebben vertrouwen gekregen in eLink en
de rapportages van Cargonaut vind ik erg
belangrijk. Ik blijf hen voeden met
gebruikersinput om eLink naar een hoger plan
te trekken. Zo blijven we samen werken aan
een beter proces.
Als wij ergens mee starten, dan gaan we er
helemaal voor! ”
Rob Middelkoop: “eLink is een mooie aanvulling op
onze bestaande processen”.
eLink in de praktijk:
Op bezoek bij D.J.Middelkoop & Zn. Nieuw-Vennep B.V.
Sinds 2014 implementeren langzamerhand steeds meer expediteurs en
vervoerders eLink in hun bedrijfsproces. Ook afhandelaren werken al enige tijd
met eLink. eLink zorgt voor procesoptimalisatie in de afhandeling van de
exportluchtvracht op Schiphol. Maar wat is de ervaring met eLink tot nu toe?
Welke veranderingen brengt dit met zich mee en wat is de toegevoegde
waarde? Deze vragen staan centraal in de reeks ‘eLink in de praktijk’. Hierin
deelt een aantal eLink gebruikers hun ervaringen over het digitaliseren en
optimaliseren van hun bedrijfsproces, onder andere met eLink.
Dit is de vierde uit de reeks.
3
Draagvlak
Middelkoop weet hoe belangrijk het is om
medewerkers te betrekken als processen
veranderen. “Ik heb zelf in eerste instantie de
kar getrokken en de komende veranderingen met
medewerkers besproken. Steeds blijven
overleggen over de implementatie, dat is
belangrijk voor het draagvlak”, aldus
Middelkoop. “We hebben de apparatuur voor
eLink op de werkvloer geplaatst en instructies
gegeven. Daarna moesten ze zelf aan de slag. Op
die manier ervaren de chauffeurs zelf wat eLink
is en worden ze bij het luchtvrachtproces
betrokken. Als ‘eLink vervoerder’ hebben onze
chauffeurs ook voordeel bij de afhandelaar: hun
zending is in orde, de ACN pas is geladen en de
zending is ‘groen’. Dat werkt voor iedereen een
stuk prettiger en sneller!”
Reputatie
“Innovaties zijn er nu eenmaal, die heb je nodig
om verder te komen”, aldus Middelkoop. “Als er
meer partners in de keten eLink zijn, kan de
afhandelaar verder professionaliseren, ook met
de koppeling naar zijn afhandeling in de loods.
Daarbij blijft het delen van data belangrijk. Voor
je statistieken, voor transparantie naar je klant
en het optimaliseren van je planning. Het heeft
zoveel voordelen. De klant wil een vlotte en
veilige afhandeling van zijn goederen en met
eLink is dat mogelijk. Dit draagt ook bij aan de
reputatie van je bedrijf en de aantrekkelijkheid
van Schiphol”, aldus Middelkoop.
Ondanks de voordelen blijft het aantal
vervoerders achter. Middelkoop licht toe: “Ik
merk dat het beeld bestaat dat eLink door de
Rob Middelkoop, directeur
D.J. Middelkoop & zn. Nieuw Vennep B.V.
”Ik verwacht dat de
snelheid in alle processen
toeneemt, en daar hoort
eLink bij.”
industrie wordt opgelegd. Maar dat is niet
zo. We leven in 2015 en innovaties zijn
een must. Die heb je nodig om verder te
komen en alles naar een hoger level te
krijgen. De hele papierwinkel in de keten
verdwijnt straks, zie de komst van de
eAWB. Ik verwacht dat de snelheid in alle
processen toeneemt, en daar hoort eLink
bij”. En als iemand nu nog twijfelt? “Je
hoeft geen koploper te zijn, maar je moet
wel breder kijken. Niet alleen naar je
‘eigen winkel’ blijven staren. Volg de
ontwikkelingen van de luchtvrachtindustrie
en draag bij aan de innovaties.
Dan kun je inschatten wat het voor je
eigen bedrijf kan betekenen. Denk ruim
en vooruitstrevend, ga die drempel over
en start. Professionaliseren kost tijd,
maar het loont echt de moeite”.