Cargonaut helpt Rhenus Logistics met voorop lopen
Richard Visser, Project & Product Manager bij Rhenus Logistics en Arie Korving, Product Business Specialist bij Cargonaut hadden 13 mei iets te vieren: de invoering van e-Fast Delivery bij Rhenus Logistics en AIR FRANCE KLM MARTINAIR Cargo. Hierdoor hoeft de expediteur niet meer langs de balie. Na aanmelding met zijn ACN-kaart kan hij meteen naar de voor hem bestemde deur. Tegelijk worden de zendingsgegevens doorgestuurd naar het Warehouse Management System van AIR FRANCE KLM MARTINAIR Cargo waardoor geen gegevens hoeven worden overgetypt. In januari werd ook al een wapenfeit behaald: de geautomatiseerde veiligheidscheck. Zo wordt e-Link stap voor stap verrijkt met innovaties die tijd besparen en fouten voorkomen.
Richard Visser en Arie Korving kennen elkaar al sinds 2007 toen ze samen in een werkgroep voor e-Freight zaten. En nog steeds weet Richard Arie te vinden in zijn streven naar procesoptimalisatie. Niet zonder resultaat.
Richard Visser: “Bij Rhenus Logistics willen we zo efficiënt en duurzaam mogelijk werken en dat betekent ook: papierloos. Cargonaut helpt dit mogelijk maken als onmisbare schakel in de uitwisseling van papierloze berichten tussen alle leden van onze community. Maar je moet niet vergeten dat onze branche al 50 jaar met papieren documenten werkt. Dit maakt de acceptatie van papierloze oplossingen lastig. Gelukkig ontwikkelt Cargonaut in samenwerking met de leden van de Schiphol community steeds weer nieuwe producten met zoveel voordelen dat de gebruikers op een gegeven moment niet meer achter willen blijven.”
Heb je daar een voorbeeld van?
Arie Korving: “Rhenus Logistics is een partij die juist graag vooroploopt dus met hen houden we interessante pilots. Zo hebben we sinds januari de check op de veiligheidsstatus van zendingen tussen Rhenus Logistics en afhandelaar WFS geautomatiseerd. Voorheen moest een handmatige controle bij de overdracht plaatsvinden. Door slim gebruik te maken van de bestaande informatie van de e-Air Waybill en de EU database hoeft dat niet meer. Bij WFS verschijnt nu vanzelf een groene indicatie in het systeem die aangeeft dat de zending van Rhenus Logistics ‘secure’ is.”
Wat vroeg de realisering hiervan?
Richard Visser: “Cargonaut bouwde het systeem en wij van Rhenus Logistics moeten zorgen dat we de juiste berichtgeving aanleveren. Dit is een voorbeeld van een vraag van de afhandelaren die Cargonaut heeft gerealiseerd en die wij en WFS als eerste zijn gaan gebruiken. Het is absoluut een waardevolle toevoeging aan e-Link.”
Dit heeft voordelen voor de afhandelaar, in dit geval WFS. Heeft het ook voordelen voor Rhenus Logistics en andere freight forwarders?
Arie Korving: “Ja, want deze uitbreiding maakte e-Fast Delivery mogelijk voor Rhenus Logistics. e-Fast Delivery is een product van AIR FRANCE KLM MARTINAIR Cargo dat de freight forwarder in staat stelt om direct door te rijden naar het losdok. Maar hiervoor moet de zending wel: Ready For Carriage (RFC), ‘paperless’ (EAW) en ‘secure’ zijn. De ‘security check’ hadden we in de pilot van januari met Rhenus Logistics en WFS al geautomatiseerd. Cargonaut heeft nu een toepassing gebouwd die de overige extra zendingsinformatie pasklaar beschikbaar maakt voor het Warehouse Management System van de afhandelaren. In dit geval het WMS van AIR FRANCE KLM MARTINAIR Cargo.”
Met als grote voordeel?
Richard Visser: “Dat we minimaal een uur per zending besparen. De chauffeur hoeft niet naar de balie om daar in de rij te staan en te wachten tot hij een deur krijgt toegewezen. Hij laat zijn ACN-kaart lezen bij de slagboom en kan direct naar zijn deur rijden. En bij AIR FRANCE KLM MARTINAIR Cargo hoeven geen gegevens meer in het systeem te worden getypt. Dat scheelt tijd en de kans op fouten. Automatisering is niet gevoelig voor stress.”
Jullie nemen eigenlijk het voortouw, zodat anderen zien dat het werkt en dan volgen?
Richard Visser: “Precies. (Lacht:) Wij plaveien de weg voor onze concurrenten! Maar zonder gekheid, wat hier is gebeurt is uniek in de wereld en dus goed voor onze hele community. Schiphol wordt hiermee weer een stapje efficiënter en dus aantrekkelijker als cargo hub. e-Fast Delivery vindt nu alleen nog plaats tussen Rhenus Logistics en AIR FRANCE KLM MARTINAIR Cargo maar dat is wel de home carrier die een voorbeeldfunctie vervult. Dus ik verwacht dat het gebruik van e-Fast Delivery snel zal groeien.”
Arie Korving: “Want het is nu nog maar een kwestie van ‘copy and paste’.”
Richard Visser: “Het zou zelfs internationaal kunnen worden gekopieerd, alleen hebben andere luchthavens geen Cargonaut die de touwtjes voor je aan elkaar knoopt.”