Klantcase WFS


WFS en Cargonaut samen op de bres voor de toekomst

Station Manager Ron van der Wal van WFS (Worldwide Flight Services) en Key Accountmanager Martijn Kuiken van Cargonaut weten elkaar steeds weer te vinden. Vooral bij zaken die naar hun mening extra aandacht verdienen. Zoals het gebruik van eLink en de promotie van de luchthaven community als werkgever voor mbo-ers.

Ron van der Wal: “Ik kwam Martijn voor het eerst tegen als gedreven promotor van eLink. Dat was in 2010, dus ruim nadat dit papierloze controleproces voor exportvracht was ingevoerd. Het systeem was het antwoord van onze community op het overhevelen van controletaken van de douane naar ons. eLink maakt niet alleen een vermindering van de doorlooptijd mogelijk van 20 tot 25%, het verbetert ook de controle. Toch werd eLink in 2013 nog maar voor 2% van de vracht gebruikt. Toen Martijn bij afhandelaar Menzies wegging en bij Cargonaut in dienst trad, begon hij direct het gebruik van eLink te stimuleren.”

Martijn, hoe deed je dat?
Martijn Kuiken: “Ik ben op de afhandelaren afgestapt en heb hen gevraagd: waarom geven jullie geen korting op vracht die via eLink wordt aangemeld? Dan beloon je mensen voor het gebruik. Ron was de eerste die daarin meeging en hij ontpopte zich als een groot ambassadeur van eLink. Ook buiten zijn eigen bedrijf stak zijn nek uit voor het gebruik ervan. Een jaar later verliep al 40% van de aanmeldingen via eLink.”

Door mensen te overtuigen?

Ron van der Wal: “Precies. Wat Martijn van begin af aan goed deed, was dat hij het eerlijke verhaal van eLink vertelde. Want de in de folder voorgespiegelde voordelen waren weliswaar correct, maar die gelden voor het geheel en pas als iedereen voor 100% meedoet. Hij heeft de verwachtingen realistisch gepresenteerd om te voorkomen dat het systeem later zou worden afgeserveerd als slecht. Ook zocht Martijn de mensen op de werkvloer op. Hij benaderde de afhandelaars, expediteurs en vervoerders met de vraag wat zij verbeterd zouden willen zien aan eLink. Zodat het waarderingscijfer van een 6 naar een 8 kon stijgen.”

Waar staat het gebruik van eLink nu?
Martijn Kuiken: “Inmiddels zitten we op bijna 50%. Dat is belangrijk, want met een laag percentage ervaar je nauwelijks de voordelen en sijpelt de kennis over eLink ook razendsnel weg bij de afhandelaars. Ron heeft er bij WFS voor gezorgd dat bij hen maar liefst 95 tot 100% van de vracht via eLink wordt aangemeld. Eind 2015 zal 70% van de totale stroom zendingen via eLink lopen.”

Hebben jullie nog een voorbeeld van jullie samenwerking?
Martijn Kuiken: “Ron staat twee keer per jaar op een open dag van het MBO College Airport en voortaan ga ik met hem mee. Toen hij me hiervoor vroeg zei ik meteen ja, ook al hebben wij daar als Cargonaut geen direct belang bij. Wij zelf hebben geen werk voor deze groep, maar ik wil daar staan voor de community.”

Want de community kan hier baat bij hebben?
Ron van der Wal: “Jazeker, ook de Schiphol community gaat straks de vergrijzing voelen. Dan is het gek dat wij een school op steenworp afstand links laten liggen. Want binnen de community is zeker werk voor mbo-ers. Ook het Nova College in Haarlem heeft me inmiddels benaderd.”
Martijn Kuiken: “Voor ons beiden geldt dat wij pas later in onze carrière Schiphol als werkplek ontdekten. Wij kunnen deze jongeren wat eerder onze fijne werkomgeving laten ontdekken.”

Zien jullie nog een volgend onderwerp dat jullie samen zouden willen oppakken?

Martijn Kuiken: “De uitbreiding van eLink naar import. Nu gaat dat nog met papier en dat is fraudegevoelig.”
Ron van der Wal: “Terwijl wij als afhandelaar verantwoordelijk zijn voor de correctheid van de naar de expediteurs overgedragen zendingen. Wij kunnen dus ook een boete plus een claim van invoerrechten aan onze broek kunnen krijgen als er iets niet klopt.”
Martijn Kuiken: “Dus je begrijpt dat wij ook die stroom graag in eLink onderbrengen.”