Leer de mensen uit de community beter kennen. In deze rubriek stellen wij 12 vragen aan Dick Meijaard van PMT
Wat is je rol bij PMT?
Directeur
Wat is de specialiteit van PMT?
Het kunnen ontzorgen van klanten die betrokken zijn bij transport van luchtvracht. Als een bedrijf zaken zelf wil oppakken kunnen we helpen met de noodzakelijke opleidingen, als iemand de controle van vracht wil uitbesteden hebben we onder andere 14 teams met explosieven speurhonden klaar staan en als er gevaarlijke stoffen door de lucht vervoerd moeten worden kan dat geregeld worden omdat we ook E-status houder zijn.
Wat wilde je worden toen je 10 jaar was?
Boordwerktuigkundige. Dat is niet gelukt, want dat beroep is inmiddels uitgestorven en dat is maar goed ook, want ik ben helemaal niet technisch.
Wat vindt je het leukste aan je huidige werk?
De veelheid van Schipholfacetten waarmee je in aanraking komt. We beveiligen veel luchtvaartmaatschappijen op airside en dan sta je letterlijk midden in de dynamiek van het vliegverkeer.
Wat doe je in het weekend om te ontspannen?
Kleiduiven schieten en ik ben nog steeds actief in scouting
Welke bedreigingen zie je voor beveiligingsbedrijven?
De grootste bedreiging is volgens mij de enorm snel toenemende vraag naar inzet van personeel en het moeilijk kunnen bijhouden van de kwaliteit van dit personeel. Door de dreigingen in de wereld neemt de vraag naar beveiliging bij allerlei publieke evenementen sterk toe, Iemand kunnen leveren is nog niet hetzelfde als een goed opgeleide, goed ingewerkte beveiliger op de juiste plaats.
Welke kansen zie je voor beveiligingsbedrijven?
Door verdere professionalisering zijn er een groot aantal overheidstaken die minstens zo goed door goed opgeleide beveiligers uitgevoerd kunnen worden als door politie/marechaussee. Met name op Schiphol is voor controletaken dit principe al ver doorgevoerd (denk bijvoorbeeld niet alleen aan visiteren en fouilleren, maar ook aan X-ray kijken, werken met explosieve speurhonden etc). KMAR controleert en handhaaft, beveiligingsbedrijven leveren de mankracht.
Als je directeur van Schiphol was, wat zou je dan als eerste doen?
Alle andere directeuren van Schiphol ontslaan.
Op welke plaats staat Schiphol als vrachtluchthaven over 5 jaar?
Ik voorzie geen extreme ontwikkelingen waardoor Schiphol op een andere plaats terecht zou komen dan dat ze nu staat. De obstakels voor verdere ontplooiing (politiek, maatschappelijk, milieu, economisch) zijn gigantisch. Misschien moet ik die andere directeur van Schiphol toch maar weer aannemen.
Ron van der Wal van WFS stelt je de volgende vraag: Hoe zie jij de beveiliging van luchtvracht in de toekomst?
Ik verwacht dat de controle van passagiers zich zal uitbreiden tot ook de controle van bezoekers en dat er rond Schiphol een buitenschil zal komen voor zowel passagiers als bezoekers, waarachter alleen maar toegang mogelijk is na controle. Dat zal wel wat veranderingen in de infrastructuur eisen. We hebben en klein voorproefje gehad toe de KMAR op de A4 binnenkomende stromen gericht ging controleren.
Aan wie wil jij het stokje overdragen voor deze vragenrubriek?
Olav de Haan van Dnata.
Welke vraag zou je hem willen stellen?
Wat zijn de mogelijkheden van een vergaande robotisering van het afhandelingsproces?