Leer de mensen uit de community beter kennen. In deze rubriek stellen wij 12 vragen aan Ouke Koet van Swissport Cargo Services The Netherlands B.V. (Swissport)
Wat is je rol bij Swissport?
Mijn rol is Manager Operations.
Wat is de specialiteit van Swissport?
Wij verzorgen de afhandeling van luchtvracht in naam van verschillende airlines.
Wat wilde je worden toen je 10 jaar was?
Mijn ambities waren altijd logistiek gerelateerd. Toen ik 10 jaar was wilde ik graag vrachtwagenchauffeur worden en heel Europa doorkruisen.
Wat vindt je het leukste aan je huidige werk?
Het internationale karakter en samen met een enthousiast team er voor zorgen dat de klanten altijd tevreden zijn.
Wat doe je in het weekend om te ontspannen?
Op dit moment studeer ik in de weekenden, dus dat is niet altijd even ontspannend. Maar in de beperkte tijd die ik over heb vind ik het erg leuk om te waterpoloën of naar de film te gaan.
Welke bedreigingen zie je voor de afhandelaar?
Ik zie een risico in de kwaliteitsafbreuk die plaatst vindt door de continue prijsdruk die er in de luchtvracht heerst. Dit heeft een remmende werking op innovaties en kwaliteitsverbeteringen.
Welke kansen zie je voor de afhandelaar?
Met de mogelijkheden die e-freight met zich mee brengt, zou het mogelijk kunnen zijn om supply chain verbeteringen door te voeren. Zoals bijvoorbeeld verbeteringen op het gebied van planning van goederenstromen, zonder dat dit hoge kosten met zich mee hoeft te brengen.
Als je directeur van Schiphol was, wat zou je dan als eerste doen?
Mijn insteek zou zijn om de innovaties aan de kant van e-freight extra te stimuleren en te promoten. Als Schiphol hier een voorloper in wordt zou dit een unieke kans kunnen zijn om de kwaliteit van de luchtvracht te behouden en te verbeteren.
Op welke plaats staat Schiphol als vrachtluchthaven over 5 jaar?
Ik hoop dat het zijn huidige positie behoudt dan wel verbetert. Al zal dit lastig genoeg zijn met de huidige opkomende concurrentie.
Erik Nagel van R. Nagel Transport stelt je de volgende vraag: Hoe denk je dat IT kan helpen om sneller en voorspelbaarder vracht van het vliegtuig naar de volgende schakel in de keten te krijgen?Door tijdig informatie te delen en planningen aan elkaar kenbaar te maken, zal het mogelijk zijn om eerder vracht beschikbaar te krijgen voor de volgende schakel in de keten. Een mooi voorbeeld is de Milkrun waar het import proces transparanter is geworden en de doorlooptijden zijn verkort.
Aan wie wil jij het stokje overdragen voor deze vragenrubriek?
Ron van der Wal, Worldwide Flight Services Holland B.V. (WFS)
Welke vraag zou je hem/haar willen stellen?
Welke risico’s/kansen ziet WFS met de komst van het nieuwe douane wetboek in relatie tot IT?
Juli 2016