Als luchthaven willen we graag volledige transparantie bieden aan de organisaties die vracht van, naar en door de luchthaven laat gaan. Om deze reden zijn wij druk bezig met het ontwikkelen van een API Track & Trace. Een API waarbij jij statusinformatie van jouw zending heel eenvoudig kunt ophalen. Een API die nu mogelijk is door de modernisatieslag van het Schiphol Information Exchange.
Reguliere luchtvrachtproces nog moeite met vrachtstussen
Om als slimste luchthaven informatie gestuurd te opereren, is een goede informatie-infrastructuur van groot belang. Op dit moment wordt er al veel informatie uitgewisseld, deze informatie is alleen nog steeds te gefragmenteerd. Daar waar integrators op ieder moment kunnen zien waar een zending zich in de keten bevindt, heeft het reguliere luchtvrachtproces hier nog moeite mee. Met name als we kijken naar informatie over de status en locatie van zendingen in het luchtvrachtproces.
Betere planning en minder tijd kwijt aan lastige vragen
Je herkent het vast wel, geen informatie over waar je zending zich in het proces bevindt waardoor plannen lastig wordt. Daarom ben je veel tijd kwijt aan het afstruinen van diverse airline track & trace sites, airline customer services en import balies bij afhandelaren om toch aan deze informatie te komen. Informatie waardoor je betere planningen kan maken en je jouw klanten tijdig kunt informeren en op de hoogte kunt houden over de status van hun zending.
Of laten we het omdraaien. Je wordt continu gebeld door diverse organisaties met lastige vragen rondom hun zendingen. Hier ben je veel tijd aan kwijt terwijl dit niet nodig is. Met de juiste informatie op zak worden deze telefoontjes voorkomen en hoef je niet continu je klanten te woord te staan in verband met ontbrekende informatie over hun vracht.
API Track & Trace
Daarom zijn we bezig met de API Track & Trace. Een API waarbij jij statusinformatie van jouw zending heel eenvoudig kunt ophalen. Een API die de tijdrovende klus van het zoeken naar zending informatie voor je zal wegnemen. Of je meer tijd geeft omdat je niet continu gebeld wordt met lastige vragen over de vracht. Wat een API in het algemeen is? Een koppeling die het mogelijk maakt om informatie tussen twee systemen uit te wisselen. Meer over wat een API is vind je hier.
Bram Jan Streefland, ViaEurope: “Heel Schiphol zou hierom moeten schreeuwen!“
Momenteel is het alleen mogelijk om de vluchtstatussen in te zien. Een demo van deze eerste functie vond afgelopen maandag plaats. Bram Jan Streefland van ViaEurope was hierbij aanwezig. Hij noemde deze API een ‘Holy Grail’ en was zeer enthousiast. “Zo simpel als het is en eruit ziet, zo grote impact zal het hebben!”
Binnenkort starten wij een pilot met enkele klanten. Zoals eerdergenoemd gaat het in de eerste instantie om vluchtstatussen. Dit zal in de loop van de tijd verder worden uitgebouwd. In de toekomst zal ook de status van de vracht op de grond en Douanecontrole meldingen zichtbaar zijn. Tevens is het goed te vermelden dat wij inmiddels toestemming hebben van diverse airlines om statusinformatie te mogen delen.
Demo bijwonen
Ook jij kan als participerende klant deelnemen aan een demo. Interesse? Laat dit dan even weten via marketing@cargonaut.nl. Wij zullen vervolgens contact met je opnemen om de mogelijkheden te bespreken.
Geïnteresseerd in de API Track & Trace?
Om de toekomstige mogelijkheden voor deze API te kunnen zien zijn wij benieuwd wat jouw behoefte is op dit gebied en wat voor toegevoegde waarde deze API voor jou zal hebben. Ook zijn wij erg benieuwd naar jouw mening over de komst van deze API Track & Trace. Zou je daarom antwoord kunnen geven op een aantal vragen? Het kost slechts een paar minuten van je tijd.