(English translation below)
Bent u klaar voor Digitaal Vooraanmelden via eLink en de nieuwe RFC procedure?
De ACN sectorraden zijn voornemens om Digitaal Vooraanmelden via eLink op te nemen in de Ready for Carriage (RFC) voorwaarden en deze aanpassing vanaf september 2021 in werking te laten treden. Met deze ketenbrede digitaliseringsslag wordt het aanleverproces van vracht op Schiphol efficiënter, sneller en veiliger. Bovendien is Digitaal Vooraanmelden een begin van een beter planbare vrachtafhandeling op Schiphol. Dat levert grote voordelen voor alle partijen.
Om zendingen vanaf september RFC te kunnen aanleveren, dient onder andere een Digitale Vooraanmelding te worden gedaan via eLink. We hebben hier sinds de start van het project (juni 2020) via verschillende communicatie-uitingen en overlegorganen van zowel ACN als Cargonaut uitgebreid aandacht aan besteed. Indien u expediteur bent
Indien u expediteur bent en u vervoert zelf of via een vaste vervoerder uw zendingen naar de afhandelaar, dient u zelf de digitale vooraanmelding te verzorgen. Indien u zelf niet beschikt over een eigen loods of als uw zendingen worden aangeleverd via de loods van een vervoerder, dient uw vervoerder de digitale vooraanmelding te verzorgen. Wanneer u zendingen aanlevert direct afkomstig van uw klant, dient u ook zelf de vooraanmelding te verzorgen. We voorzien o.a. via deze weg van deze informatie om u hierop te wijzen en verzoeken u nadrukkelijk zo snel mogelijk uw organisatie en IT systemen hierop in te richten.
We zien al sinds het begin van het jaar een beweging in de goede richting. Bij ruim 50 expediteurs en vervoerders van luchtvracht die de Best Effort verklaring ondertekenden is het gemiddelde eLink percentage al ruim 60%! En er sluiten zich steeds meer expediteurs en vervoerders aan.
We helpen u graag, zodat u begin september klaar bent om 100% van uw zendingen digitaal aan te melden via eLink. Indien u hierin problemen voorziet, laat het dan weten en dan kijken we samen wat er gedaan kan worden. Voor een live meeting kunt u contact met ons opnemen via helpdesk@cargonaut.nl.
Opvolging
In de komende periode zal er een mailing uitgaan en zullen wij telefonisch contact opnemen met eLink gebruikers om te vragen of we ergens hulp bij kunnen bieden. We nemen dan de eigen eLink cijfers samen door en kijken of we u nog ergens operationeel of technisch bij kunnen assisteren.
Mocht u eerder vragen hebben of nog geen eLink deelnemer zijn maar dat wel graag willen worden dan kunt u ons uiteraard mailen via helpdesk@cargonaut.nl.
RFC wijziging
Onderdeel van de nieuwe RFC regeling wordt het digitaal vooraanmelden van uw exportzendingen via eLink. Alle informatie om via eLink aan te kunnen leveren vindt u op: https://cargonaut.nl/eLink/
Hulpvraag
Indien u hulp behoeft omtrent bovenstaande punten of bij andere applicatie gerelateerde problemen, dan vernemen we dat graag. U kunt hiervoor contact opnemen met helpdesk@cargonaut.nl.
Mocht u dit lezen en is dit niet uw vakgebied, maar wel dat van uw collega? Zou u hem/haar dan willen inlichtHeeft u vragen over het project of over technische zaken? Reageer dan op deze mail of neem contact op via info@acn.nl of helpdesk@cargonaut.nl, of met Bas Wagenaars (Product Owner)
Are you ready for Digital Pre-Registration via eLink and the new RFC procedure?
The ACN Sector Councils intend to include Digital Pre-Notification via eLink in new the Ready for Carriage (RFC) Terms and Conditions, and to have this amendment take effect from September 2021. This chain-wide digitization process will make the cargo delivery process at Schiphol more efficient, faster and safer. Moreover, Digital Pre-Notification is the start of a more planable cargo handling at Schiphol. This provides major benefits for all parties.
To be able to meet the RFC conditions from September, a Digital Pre-Notification should be submitted via eLink, among the other RFC conditions for a shipment. Since the start of the project (June 2020), we have paid extensive attention to this through various communications and consultation bodies of both ACN and Cargonaut.
We have seen a movement in the right direction since the beginning of the year. With more than 50 forwarders and carriers of air freight that have signed the Best Effort declaration the average eLink percentage is already more than 60%! And more and more forwarders and trucking companies are joining.
Please be aware that at the beginning of September you must register 100% of your shipments digitally via eLink. If you foresee any problems with this, we would like to hear from you and together we will take a look at what can be done to help you to get to 100%. For a live meeting you can contact us via helpdesk@cargonaut.nl
Follow-up
We will contact eLink users in the near future by email and phone calls to review the status and see if we can be of any help, either operationally or technically. If you have any questions beforehand, please send them to helpdesk@cargonaut.nl.
RFC change
The digital pre-registration of your export shipments via eLink will be part of the new RFC conditions. All information on how to be able to submit your shipments via eLink can be found at: https://cargonaut.nl/eLink/
Request for help
If you need help with any of the above or if you have other application related problems, we are there to support you. For assistance you can always contact via helpdesk@cargonaut.nl.
If this information is not relevant for you or you know someone who would need to know, please forward this to the right person within your organization
If you have any questions about the project or about technical matters? Please reply to this email or contact us at info@acn.nl or helpdesk@cargonaut.nl, or contact Bas Wagenaars (Product Owner)